PZL Mi-2 Plus SP-ZXU Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
Śmigłowiec wyprodukowano w zakładzie WSK PZL-Świdnik w 1978 roku z numerem seryjnym 515832108. Otrzymał też rejestrację SP-ZXU.
Służył w Zespole Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie, gdzie dyżurował zarówno w Krakowie, jak i w Zakopanem. Od 1997 roku był też flagowym śmigłowcem krakowskiego Lotniczego Zespołu Reanimacyjnego.
Po 2000 roku trafił wraz z innymi maszynami Mi-2 do Lotniczego Pogotowia Ratunkowe, gdzie w 2003 roku podjęto decyzję o modernizacji do standardu Plus. Podniesiono moc jego silników, zamontowano kompozytowe łopaty wirnika, a także przemalowano w ratownicze barwy LPR.
Po wycofaniu ze służby trafił do Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej jako stanowisko laboratoryjne.
W 2020 roku władze Uczelni przekazały ten wyjątkowy egzemplarz do zbiorów naszego muzeum, gdzie w 2021 roku został odrestaurowany w ramach projektu współfinansowanego ze środków Województwa Małopolskiego.
Obecnie można go oglądać na wystawie w Tomaszowicach k. Krakowa.
Mi-2 na lotnisku Kraków-Balice. Fot. Thomas Girke. Śmigłowiec Mi-2 w czasie akcji ratowniczej w Tatrach. Fot. Marcin Józefowicz Mi-2 SP-ZXU na lądowisku w Zakopanem. Fot. Piotr Suski. Mi-2 SP-ZXU jako „Ratownik 14” podczas akcji w Tatrach. Fot. Marcin Józefowicz. Mi-2 SP-ZXU jako „Ratownik 6” na lądowisku Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. Fot. Łukasz Pieniążek.
PZL Mi-2 SP-SFW KGHM Polska Miedź
Śmigłowiec Mi-2 SP-SFW przekazany do zbiorów naszego przez Fundację KGHM Polska Miedź.
Maszyna została zamówiona przez Pol-Miedź Trans, a później użytkowana przez Zakład Hydrotechniczny KGHM Polska Miedź S.A. w Rudnej.
Helikopter miał na wyposażeniu m.in. zbiornik „Bambi” przeznaczony go działań przeciwpożarowych.
Obecnie można go oglądać na wystawie w Tomaszowicach k. Krakowa.
PZL Mi-2 SP-SER Instytut Lotnictwa / KGHM Polska Miedź
Śmigłowiec Mi-2 SP-SER przekazany do zbiorów naszego muzeum przez Fundację KGHM Polska Miedź.
Wyprodukowany w 1975 roku z numerem seryjnym 54 45 35 12 5, służył pierwotnie w Instytucie Lotnictwa w Warszawie. Placówka zajmowała się m.in. badaniem specjalistycznych rozwiązań stosowanych później w seryjnej produkcji śmigłowców.
Ta historyczna maszyna trafiła z IL na wyposażenie KGHM Polska Miedź S.A.
Obecnie można go oglądać na wystawie w Zbrosławicach.
PZL Mi-2 „Borewicz” 452 / 4522
Śmigłowiec z numerem fabrycznym 514522115 jest jednym z najciekawszych i najbardziej medialnych w historii śmigłowców Mi-2. Był on wykorzystywany przez słynny 103 Pułk Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych w Warszawie.
Brał udział w zabezpieczeniu wielu najważniejszych wydarzeń, w tym wizyt do Polski Papieża Jana Pawła II.
Wyprodukowano go w 1975 i jako jeden z dwóch Mi-2 nosił barwy Milicji Obywatelskiej. Jego najsłynniejsze role to te filmowe – z serialu „07 Zgłoś się” i „Zamknąć za sobą drzwi”.
Śmigłowiec był zarejestrowany i oznakowany jako wojskowy: najpierw z numerem bocznych 452, a następnie 4522. Po rozwiązaniu 103 PL MSWiA został przekazany do Lotnictwa Straży Granicznej. Później trafił na poligon, gdzie służył do ćwiczeń dla różnych służb.
Fot. Thomas Girke
Do naszych zbiorów trafił dzięki decyzji Lubelskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.
(Kadry z filmu „07 zgłoś się” z udziałem śmigłowca Mi-2 – reż. Krzysztof Szmagier / Produkcja: Studio Filmowe „Kadr”)
PZL-Kania SN-52XP Policja
Śmigłowiec policyjny PZL Kania SN-52XP – przekazany przez Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie.
Fot. Thomas Girke
Został dostarczony do Krakowa 13 listopada 1996 roku – tak rozpoczęła działalność Sekcji Lotnictwa Policyjnego w Krakowie.
Fot. P. Nowak
Fot. KSAF AGH Krakowska Studencka Agencja Fotograficzna AGH
Śmigłowiec znajduje się obecnie na naszej ekspozycji w Tomaszowicach k. Krakowa.
PZL Mi-2 URP 6925
Śmigłowiec wojskowy PZL Mi-2 w wersji URP oznakowany numerem bocznym 6925.
Śmigłowiec na hali montażowej. Fot. NAC.
Egzemplarz wyprodukowano w 1980 roku z numerem seryjnym 566925120. Był użytkowany przez 56 Pułk Śmigłowców Bojowych w Inowrocławiu w latach 1980-2006. W Wojskowym Instytucie Techniki Inżynieryjnej przystosowano go do przenoszenia systemu min narzutowych przeciwpancernych – „Platan”.
Śmigłowiec z systemem PLATAN. Fot. WITI.
Platan zamontowany w Mi-2. Fot. Miłosz Rusiecki.
Śmigłowiec przekazał do zbiorów lotniczych naszego muzeum Zespół Szkół Mechanicznych Nr 4 im. Gen. Augusta Fieldorfa w Krakowie. Obecnie w trakcie renowacji w Muzeum Techniki Wojskowej w Zbrosławicach.
Fot. Aleksander Kalinowski
Mi-2
Śmigłowiec PZL Mi-2. Został przekazany przez Stowarzyszenie „Krok za krokiem” z Zamościa.
Maszyna odzyska dawny blask i trafiła już na ekspozycję w Zbrosławicach, w ramach projektu Muzeum Polskich Śmigłowców. Jest to wspólne dzieło z Muzeum Techniki Militarnej w Zbrosławicach.
PZL W3AS Sokół EC-JPB / SP-SYB
Śmigłowiec ratowniczo-gaśniczy PZL W3AS Sokół został przekazany do muzeum przez PZL-Świdnik.
Egzemplarz z numerem seryjnym 31.03.10 wyprodukowano w 1990 roku dla radzieckiej linii lotniczej Aerofłot. Śmigłowiec latał tam ze znakami CCCP-04113.
Maszyna szybko jednak wróciła do Polski i trafiła do przedsiębiorstwa Heliseco – otrzymała znaki rejestracyjne SP-SYB.
Przystosowano ją do wykonywania działań gaśniczych, a firma wysłała ją – podobnie jak inne swoje Sokoły – do operacji ratowniczych w Hiszpanii.
Śmigłowiec zmodyfikowano do wersji W-3AS. Służył w operacjach ratowniczo-gaśniczych m.in. w hiszpańskim w regionie Galicia i na Wyspach Kanaryjskich.
Fot. Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico
Fot. Jose Manuel Sanchez
PZL W3A Sokół SP-SXZ
Śmigłowiec ratowniczy PZL W3A Sokół SP-SXZ – przekazany do muzeum w 2005 roku przez Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe w Zakopanem.
Egzemplarz z numerem seryjnym 37.05.07 wyprodukowano w 1994 roku w wersji pasażerskiej dla United India Airways Limited. Zaprezentowano go oficjalnie na targach Paris Airshow 1995 z rejestracją SP-SYE.
Ostatecznie, w 1996 roku, zakupiło go Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe w miejsce utraconego w katastrofie egzemplarza SP-SXT.
Po przeprowadzonej modernizacji do standardu ratowniczego został dostarczony do Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie, który zajmował się jego eksploatacją na mocy umowy z TOPR.
W 2000 roku w związku z reformą lotnictwa sanitarnego obsługę śmigłowca przejęło Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Przeprowadzono konieczny remont, otrzymał też nowe malowanie.
Sokół SP-SXZ na lądowisku w Zakopanem
Na początku 2003 roku Sokół został uszkodzony w wyniku awaryjnego lądowania w Murzasichlu.
Eksponat obecnie w trakcie renowacji.
Samolot PZL AN-2
Egzemplarz został pozyskany do zbiorów dzięki współpracy ze Szkołą Aspirantów PSP w Krakowie.
Maszyna w najbliższym czasie zostanie odrestaurowana, a w przyszłości udostępniona do zwiedzania na wspólnej ekspozycji lotniczej w Muzeum Techniki Militarnej w Zbrosławiach.
Zdjęcia archiwalne eksponatów lotniczych Muzeum Ratownictwa w Krakowie
Mi-2 SP-ZXU na lotnisku Kraków-Balice. Fot. Thomas Girke. Mi-2 SP-SER nad lotniskiem w Lubinie. Fot. Dariusz Deptuła. Policyjna Kania na lotnisku Kraków-Balice. PZL Mi-2 SP-SER przed hangarem na lotnisku w Lubinie. PZL Mi-2 na lądowisku Żelazny Most. Sokół SP-SXZ na lądowisku w Zakopanem. Fot. Piotr Suski.