Aktualności

Śmigłowiec „Sokół” już od 45 w powietrzu

16 listopada 1979 roku „Sokół” – dzieło polskich konstruktorów – pierwszy raz wzbił się w powietrze i wykonał zawis. Od tego czasu maszyny tego typu służą w wielu zakątkach świata ratując ludzkie życie, zdrowie i mienie.

W naszych zbiorach, wśród wieli unikatowych eksponatów, jest też legendarny „Sokół”, mający wiele akcji za sobą pod niebem Hiszpanii, Rosji i oczywiście Polski.

Święto Lotnictwa Polskiego

Składamy najserdeczniejsze życzenia lotnikom z okazji Waszego święta.

Przy okazji zapraszamy do odwiedzenia naszych wystaw o tematyce lotniczej oraz współpracy przy pozyskiwaniu i renowacji eksponatów.

Star 266 na wystawie w Alwerni

Kolejny z naszych eksponatów – Star 266 pojawi się niebawem na wystawie w Małopolskim Muzeum Pożarnictwa w Alwerni. Dołączy on do prezentowanych już wcześniej pojazdów: Toyota Hiace, Polonez i Żuk A15.

Star 266 przejdzie wcześniej niezbędne prace renowacyjne, aby godnie reprezentować nasze zbioru i trud społecznej pracy przy zachowaniu historii i dziedzictwa ratownictwa w Małopolsce.

Symboliczne otwarcie wystawy w 30. rocznicę katastrofy „Sokoła”

11 sierpnia w Tomaszowicach k. Krakowa otworzyliśmy symbolicznie rocznicową wystawę. Obecny był m.in. Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Ryszard Pagacz, rodziny pilotów – Anna Rybicka wraz z synem Zbigniewem oraz kapitan Józef Wójtowicz – wujek Bogusława Arendarczyka, przedstawiciele dawnego Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie, lotnictwa Policji, ratownicy górscy i zaproszeni goście.

Zaprezentowaliśmy zebrane archiwalne fotografie, elementy rozbitej w Tatrach maszyny oraz śmigłowiec ratowniczy „Sokół” – jedyny w zbiorach polskich muzeów.

Fot. UMWM i MR.

C.D. renowacji śmigłowca Mi-2 URP 6925

Nasi przyjaciele z Muzeum Techniki Wojskowej w Zbrosławicach przeprowadzili kolejne prace przy śmigłowcu Mi-2 URP 6925.

Tym razem dzięki pomocy ciężkiego sprzętu zamontowali przekładnię główną. Śmigłowiec zyskał też w ostatnim czasie kompletną belkę ogonową.

Planujemy dalsze uzbrajanie maszyny w brakujący sprzętu oraz malowanie w oryginalne barwy. Schematy opracował Maciej Krawczyk, za co serdecznie dziękujemy.

Egzemplarz wyprodukowano w 1980 roku z numerem seryjnym 566925120. Był użytkowany przez 56 Pułk Śmigłowców Bojowych w Inowrocławiu w latach 1980-2006. W Wojskowym Instytucie Techniki Inżynieryjnej przystosowano go do przenoszenia systemu min narzutowych przeciwpancernych – „Platan”.

Śmigłowiec przekazał do zbiorów lotniczych naszego muzeum Zespół Szkół Mechanicznych Nr 4 im. Gen. Augusta Fieldorfa w Krakowie. Obecnie w trakcie renowacji w Muzeum Techniki Wojskowej w Zbrosławicach.

Śmigłowiec Borewicza w zbiorach naszego muzeum

Jednym z najciekawszych i najbardziej medialnych w historii śmigłowców Mi-2 jest egzemplarz z numerem fabrycznym 514522115. Był on wykorzystywany przez słynny 103 Pułk Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych w Warszawie.

Brał udział w zabezpieczeniu wielu najważniejszych wydarzeń, w tym wizyt do Polski Papieża Jana Pawła II.

Wyprodukowano go w 1975 i jako jeden z dwóch Mi-2 nosił barwy Milicji Obywatelskiej. Jego najsłynniejsze role to te filmowe – z serialu „07 Zgłoś się” i „Zamknąć za sobą drzwi”.

Śmigłowiec był zarejestrowany i oznakowany jako wojskowy: najpierw z numerem bocznych 452, a następnie 4522. Po rozwiązaniu 103 PL MSWiA został przekazany do Lotnictwa Straży Granicznej. Później trafił na poligon, gdzie służył do ćwiczeń dla różnych służb.

Do naszych zbiorów trafił dzięki decyzji Lubelskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.

Śmigłowiec w obecnym stanie wymaga prac renowacyjnych, aby przywrócić mu oryginalny wygląd. Zwracamy się o wsparcie rzeczowe tego dzieła w postaci brakujących elementów, wyposażenia, czy farb.

(Kadry z filmu „07 zgłoś się” z udziałem śmigłowca Mi-2 – reż. Krzysztof Szmagier / Produkcja: Studio Filmowe „Kadr”)

Muzealny „Sokół” odzyskał blask dzięki Krygol Auto SPA z Płocka

Specjaliści z firmy Krygol odrestaurowali powłokę lakierniczą naszego muzealnego śmigłowca PZL W-3AS Sokół.

Nasz „kanarek” poprzez wieloletnią służbę ratowniczą w upalnej Hiszpanii i na Wyspach Kanaryjskich stracił oryginalny fabryczny błysk.

Efekt prac jest imponujący, a to wszystko dzięki pasji i pełnemu profesjonalizmowi ekspertów z firmy Krygol. Wcześniej podobne prace wykonali na Sokołach TOPR-u oraz lotnictwa policji.

Serdecznie dziękujemy i gorąco polecamy!!!

Przypomnijmy, że nasz egzemplarz jest jedynym muzealnym Sokołem w Polsce, który został nam podarowany przez producenta – PZL Świdnik. Wcześniej służył w hiszpańskich służbach ratowniczych m.in. na Wyspach Kanaryjskich.

Wystawa na rynku w Wadowicach

Z okazji jubileuszu 15-lecia Grupy Medycznej OSP Wadowice zorganizowaliśmy wystawę zabytkowych karetek i sprzętu na rynku w Wadowicach.

Zaprezentowaliśmy unikatowe małopolskie ambulanse przekazane przez Szpital Powiatowy w Limanowej, czyli Żuka i terenową karetką na bazie Gazelle, z andrychowskim silnikiem diesla.

Swoje pojazdy pokazała też Grupa Medyczna z Wadowic oraz Wojsko Polskie.

90-lecie OSP Wróżenice

Z okazji pięknego jubileuszu 90-lecie OSP Wróżenice zaprezentowaliśmy pojazdy pożarnicze marki FSO.

Wystawa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Z okazji jubileuszu przekazaliśmy druhom z Wróżenic pamiątkowy strażacki toporek.

Śmigłowiec Mi-2 SP-SFW w pełni wyposażony

Dzięki wsparciu pasjonatów i druha z OSP w Tomaszowicach zakończyliśmy montaż śmigłowca PZL Mi-2 SP-SFW. Maszyna zyskała łopaty wirnika nośnego oraz kompletne wyposażenie.

Śmigłowiec został przekazany do zbiorów naszego muzeum przez Fundację KGHM Polska Miedź z Lubina. Jest to wersja wielozadaniowa używana m.in. do zabezpieczenia zbiornika w Rudnej.

Egzemplarz o numerze seryjnym 5311149108 został wyprodukowany w 1998 roku na specjalne zamówienie firmy Pol-Miedź Trans z Lubina.

Unikatowego Mi-2 wraz z innymi maszynami można zobaczyć na ekspozycji lotniczej w Tomaszowicach k. Krakowa, w ramach projektu pn. Muzeum Polskich Śmigłowców.

Renowacja kolejnych ambulansów z naszych zbiorów

Nasze zabytkowe karetki: FSO 125p i FSO Polonez Cargo trafiły pod opiekę fachowców z SP ZOZ RPR w Sosnowcu. Niebawem przejdą niezbędne prace renowacyjne i jeszcze w tym roku trafią na naszą wspólną ekspozycję.

Pojazdy dołączą do obecnie eksponowanej w Sosnowcu sanitarnej Nysy 522S.

Niebawem następne pojazdy ratownicze odzyskają dawny blask dzięki współpracy z kolejnymi placówkami pogotowia ratunkowego, o czym będziemy informować.

„Lato nad Bagrami”

W ramach promocji naszych działań i historii ratownictwa w Krakowie wzięliśmy udział w pikniku pn. „Lato nad Bagrami”.

Imprezę zorganizowało Centrum Kultury Podgórza. Na wystawie zaprezentowaliśmy strażackiego Poloneza i kartkę Żuk.

Swoje stoisko zaprezentowaliśmy również na pikniku w Parafii Jana Chrzciciela w Krakowie.

Sezon wakacyjny to doskonała okazja, by zaprezentować szerszej publiczności nasze osiągnięcia. Cieszy nas szczególnie zawsze wysoka frekwencja i duże zainteresowanie zwiedzających.

Święto Małopolski 2024

Za nami kolejna odsłona Święta Małopolski. W tym roku przygotowaliśmy stoisko historyczno-edukacyjne – w ramach Stefy Małopolskich Tradycji, na którym zaprezentowaliśmy „Papieskiego” UAZa oraz unikatową karetkę Żuk.

Naszą wystawę odwiedził m.in. wicemarszałek Łukasz Smółka oraz liczni przybyli goście w każdym wieku.

Dzień Mieszkańca w Dębnikach

Na zaproszenie Domu Pomocy Społecznej im. św. Brata Alberta w Krakowie wzięliśmy udział w tegorocznej edycji Dnia Mieszkańca.

Podczas wydarzenia zaprezentowaliśmy zabytkowego pojazdu ratowniczego FSO Polonez oraz sprzętu ratowniczego z naszych zbiorów.

Była to też okazja do międzypokoleniowych działań edukacyjnych z zakresu historii ratownictwa oraz barw narodowych używanych przez służby.

Piknikowy maj z Muzeum Ratownictwa w Krakowie

Maj to czas pikników, zatem i my postanowiliśmy przybliżyć naszą działalność i wybrane muzealne eksponaty mieszkańcom Krakowa.

Odwiedziliśmy m.in. Osiedle Kabel, gdzie zorganizowano III Piknik Sąsiedzki. Była to okazja do międzypokoleniowego spotkania seniorów z najmłodszymi. Piknik został zorganizowany ze środków Rady Dzielnicy XIII Podgórze, ze wsparciem partnerów: Spółdzielni Mieszkaniowej Kabel, Fundacji Wszyscy Obecni, Krakowskiej Pracowni Wizerunku oraz naszego muzeum.

Natomiast nasza wizyta na Pikniku Integracyjnym zorganizowanym w Domu Pomocy Społecznej przy ul. Łanowej w Krakowie sprawiła wiele radości jego podopiecznym.

Byliśmy też gościem Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Krakowie, gdzie zaprezentowaliśmy naszą działalność podczas Dnia Otwartego placówki.

Zapraszamy na wystawę pt. „Emeryci pożarnictwa na straży historii zawodu”

Wystawę zorganizował Zarząd Oddziału Wojewódzkiego Związku Emerytów i Rencistów Pożarnictwa RP w Krakowie oraz Koło Emerytów Krakowskiej Straży Pożarnej przy współpracy z naszym muzeum.

Na ekspozycji można zobaczyć m.in. unikatową kolekcję strażackich hełmów, medali, zdjęć oraz nasze pojazdy i sprzęt m.in. historyczne zwijadło na węże, FSO 125p i Żuka A15 „Smutka”.

Wstęp na wystawę jest wolny, a jest ona dostępna w maju i czerwcu 2024 roku w historycznym budynku krakowskiej straży pożarnej przy ul. Westerplatte 19.

Wirtualne zwiedzanie – Mercedes-Benz 310 RN Zasada

W ramach wirtualnego zwiedzania prezentujemy podstawową karetkę reanimacyjną lat 1990-tych – Mercedes-Benz 310. Pojazd wyprodukowała w Głownie firma Zasada Centrum S.A. w roku 1993.

W grudniu 1994 roku karetkę poświęcił Kardynał Franciszek Macharski – Metropolita Krakowski.

Karetka służyła w Instytucie Pediatrii w Krakowie-Prokocimiu, a następnie w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie (woj. małopolskie), skąd została przekazana do naszego muzeum.

Pojazd został poddany kompleksowej renowacji oraz doposażony w sprzęt ratunkowy z epoki.

Karetki na bazie Mercedes-Benz 310 w zabudowie firmy Sobiesław Zasada Centrum S.A. zostały zakupione centralnie przez Ministerstwo Zdrowia i porozdzielane do placówek pomocy doraźnej w całym kraju.

Pojazd – Made in Poland, był w całości składany w zakładach w Głownie, skąd odbierali je przedstawiciele kolumn transportu sanitarnego. W zespołach „R” zastąpiły wysłużone Nysy 522.

Nasze pojazdy na wystawie w Małopolskim Muzeum Pożarnictwa

Dzięki dobrej współpracy z Muzeum Małopolski Zachodniej na wystawie Małopolskiego Muzeum Pożarnictwa w Alwerni będą prezentowane pojazdy z naszych zbiorów.

Pierwszym z nich jest Toyota Hiace 4×4, niebawem dołączą kolejne pojazdy pożarnicze używane niegdyś w Małopolsce.

60-lecie OSP Przewóz w Krakowie

Za nami oficjalne obchody Ochotniczej Straży Pożarnej Przewóz w Krakowie. W wydarzeniu uczestniczył Prezes OSP „Muzeum Ratownictwa” w Krakowie – Andrzej Radwan, który aktywnie pracował na rzecz reaktywacji i rozwoju tej jednostki. Przy tej okazji oficjalnie otwarto też nowo wybudowaną remizę.

Jubileusz był również okazją do zaprezentowania pierwszego pożarniczego pojazdu OSP Przewóz – Toyoty Hiace 4×4, która obecnie znajduje się w zbiorach naszego muzeum.

Wirtualne zwiedzanie – sanitarka FSD Nysa 522S

W ramach wirtualnego zwiedzania prezentujemy sanitarkę z czasu PRL-u tj. Nysę 522S. Pojazd wyprodukowała Fabryka Samochodów Dostawczych w roku 1988.

Karetka służyła w Wojewódzkim Szpitalu dla Nerwowo i Psychiczne Chorych w Lubiążu (woj. dolnośląskie), skąd została przekazana do naszego muzeum.

Sanitarki na bazie Nysy 522 były, obok Polskiego Fiata/FSO 125p, standardową karetką używaną w latach 70/80-tych przez Kolumny Transportu Sanitarnego, Ludowe Wojsko Polskie oraz inne podmioty mające na stanie karetki.

Nasza muzealna nyska zagrała również w filmie pt. „Pani z przedszkola” w reż. Marcina Krzyształowicza.

Pogotowie w Sosnowcu z nowoczesną siedzibą

Za nami historyczny moment oficjalnego otwarcia jednego z najnowocześniejszych w Polsce obiektów dla ratowników medycznych. Załogi Pogotowia Ratunkowego z Sosnowca mają teraz do dyspozycji ekologiczny gmach z podziemnymi garażami, w których będzie stacjonowało 8 karetek.

W nowej siedzibie pogotowia będzie też miejsce na kilka odrestaurowanych ambulansów ze zbiorów naszego muzeum. Dzięki podpisanej niedawno umowie współpracy razem będziemy dbali o zachowanie historii i dziedzictwa ratownictwa w Polsce.

Wspólnie ratujemy zabytki techniki

Dzięki współpracy z Muzeum Techniki Militarnej w Zbrosławicach (woj. śląskie) i Muzeum Motoryzacji i Techniki w Kopaczy Kolonii (woj. mazowieckie) działamy wiele dobrego.

Razem tworzymy doskonałą synergię i ratujemy zabytki techniki. Dzięki współpracy pasjonatów do zbiorów muzealnych trafiają wyjątkowe eksponaty. Mają one też okazję pojawić się na planach polskich produkcji filmowych.

Wspólnie prowadzimy też szereg prac renowacyjnych i uzupełniających brakujące części i specjalistyczny sprzęt pojazdów i śmigłowców.

Wesołych Świąt Wielkanocnych

Zdrowych i radosnych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego życzy zarząd i dyrekcja muzeum.

Umowa współpracy z Rejonowym Pogotowiem Ratunkowym w Sosnowcu

Miło nam poinformować o podpisaniu umowy współpracy z Rejonowym Pogotowiem Ratunkowym w Sosnowcu.

To efekt wieloletniej współpracy i zaangażowania dyrektora pogotowia w Sosnowcu prof. AŚ dr hab. Klaudiusza Nadolnego w pomoc dla naszego muzeum.

Dzięki podjętej oficjalnie współpracy będziemy razem pracować nad zachowaniem dla przyszłych pokoleń unikatowych karetek pogotowia, które odzyskają blask i znajdą miejsce na ekspozycji w nowej siedzibie placówki w Sosnowcu.

Umowę w imieniu Muzeum Ratownictwa w Krakowie umowę podpisał dyrektor Grzegorz Surdy oraz Jan Pieniążek, a w imieniu OSP „Muzeum Ratownictwa” w Krakowie prezes Andrzej Radwan.

Cieszy nas fakt, że pamięć o historii ratownictwa jest dzisiaj równie ważna, jak rozwój i nowoczesny sprzęt w służbie mieszkańców.

Nasza obecność na Śląsku to efekt wsparcia i długoletniej współpracy m.in. z czołowym producentem ambulansów – firmą Autoform z Sosnowca i oczywiście z Muzeum Techniki Militarnej w Zbrosławicach, gdzie tworzymy wyjątkową wystawę m.in. polskich śmigłowców.

Unikatowy Star 266 w muzeum

Do zbiorów naszego muzeum trafił Star 266 wraz z przyczepą. Pojazd jest darem Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie.

Star 266 będzie ważnym elementem wystawy śmigłowców, które tworzymy wspólnie z Muzeum Techniki Militarnej w Zbrosławicach.

Niemieckie koguty – lampy ostrzegawcze poszukiwane

Poszukujemy oryginalnych niemieckich lamp ostrzegawczych tzw. „kogutów” np. Hella KL800, Bosch RKLE itp.

Potrzebne są do renowacji karetki na bazie Mercedes tzw. „kaczorka” w niemieckiej zabudowie C.Miesen.

Na zdjęciach z naszego archiwum karetka reanimacyjna Mercedes-Benz 210 zakupiona w 1993 roku przez Wojewódzką Kolumnę Transportu Sanitarnego w Krakowie – dzięki dotacji ówczesnego Prezydenta RP Lecha Wałęsy.

Przekazane środki miały zostać przeznaczone na zakup dwóch nowoczesnych karetek reanimacyjnych (dla oddziałów pogotowia: Balice i Nowa Huta), ale starczyło jedynie na puste furgony.

Zabudowę karetek wykonała firma Badenia w Niemczech, za pieniądze zebrane pod kościołami na terenie Krakowa i okolicznych gmin.

25 tys. odwiedzających naszą wystawę

W zeszłym roku naszą wystawę w Tomaszowicach k. Krakowa odwiedziło przeszło 25 tys. gości. Można na niej zobaczyć legendy polskiej motoryzacji – Małopolskie Pojazdy Pożarnicze, a także śmigłowce – w tym jedynego „Sokoła” eksponowanego w polskich muzeach, który służył na Wyspach Kanaryjskich. Jest on darem producenta tych maszyn – PZL-Świdnik.

Bardzo dziękujemy za tak duże zainteresowanie historią ratownictwa i polskich śmigłowców.

Wystawa powstała dzięki ogromnej pracy pasjonatów. To również efekt współpracy z właścicielem i administracją Dworu w Tomaszowicach, za co serdecznie dziękujemy.

Rozwijamy projekt „Muzeum Polskich Śmigłowców”

Miniony rok upłynął pod znakiem unikalnych śmigłowców. Do naszych zbiorów trafiły aż 4 tego typu maszyny: 3 egzemplarze Mi-2 różnych wersji oraz W-3AS Sokół.

Ten ostatni jest jedynym Sokołem w zbiorach polskich muzeum, a wcześniej służył w służbach ratowniczych Wysp Kanaryjskich. Jest to dla nas niezwykłe wyróżnienie.

Śmigłowce do naszych zbiorów przekazali: Fundacja KGHM Polska Miedź, PZL-Świdnik oraz Stowarzyszenie „Krok za krokiem” z Zamościa za co serdecznie dziękujemy.

Nowy rok rozpoczynamy od kolejnego Mi-2, tym razem prawdopodobnie najbardziej medialnego egzemplarza – szczegóły przedstawimy niebawem.

Planujemy też kolejne prace renowacyjne przy naszych maszynach, stąd apel o wsparcie rzeczowe i finansowe naszych projektów.

Projekt „Muzeum Polskich Śmigłowców” powstaje w ścisłej współpracy z Muzeum Techniki Militarnej. Maszyny można oglądać na naszych wystawach w Tomaszowicach (woj. małopolskie) i Zbrosławicach (woj. śląskie).

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia

Śmigłowiec Mi-2 od Stowarzyszenia „Krok za krokiem” z Zamościa

Do zbiorów naszego muzeum trafił kolejny legendarny śmigłowiec PZL Mi-2. Został przekazany przez Stowarzyszenie „Krok za krokiem” z Zamościa.

Maszyna odzyska dawny blask i trafi na ekspozycję w Zbrosławicach, w ramach projektu Muzeum Polskich Śmigłowców. Jest to wspólne dzieło z Muzeum Techniki Militarnej w Zbrosławicach.

Dziękujemy za pomoc w załadunku i obecność w Bondyrzu pracownikom stowarzyszenia, firmie Nizbud z Zamościa, właścicielom miejscowego tartaku i traktora oraz kapitanowi Edmundowi Barszczykowi.

Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za krokiem” w Zamościu jest organizacją pozarządową działającą od 1990 roku, która zrzesza osoby z niepełnosprawnościami, ich opiekunów i przyjaciół.

Prowadzi unikalną w regionie Polski południowo-wschodniej profesjonalną działalność w zakresie zintegrowanej rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego osób z niepełnosprawnością, a w szczególności mózgowym porażeniem dziecięcym.

Zgodnie z misją, tworzy kolejne brakujące elementy w systemie wsparcia w celu wyrównywania szans dzieci, młodzieży oraz dorosłych z niepełnosprawnościami.

Kontenery morskie, płyty betonowe

Zwracamy się z prośbą o przekazanie na potrzeby przygotowania muzealnej ekspozycji kontenerów morskich, hal namiotowych i drogowych płyt betonowych.

Elementy te posłużą do budowy i aranżacji wystawy lotniczej. Z góry dziękujemy za każde wsparcie.

Pożarnicze Mercedes i Żuk – dar Gminy Zabierzów

Do naszych zbiorów trafiły legendarne pojazdy pożarnicze: Mercedes-Benz LF409 z 1980 roku oraz Żuk A15. Jest to dar podkrakowskiej Gminy Zabierzów dla naszej placówki, za co serdecznie dziękujemy.

Dzięki wsparciu finansowemu Województwa Małopolskiego gmina, w miejsce przekazanych wozów, zakupiła na potrzeby OSP nowe pojazdy.

Unikatowa naklejka ze śmigłowcem Mi-2

Do naszych zbiorów trafiła unikatowa naklejka z wizerunkiem śmigłowca Mi-2. W ten sposób ich producent, czyli PZL-Świdnik, promował wersję Agro na rynkach zagranicznych.

Naklejkę przekazała do naszego muzeum Pani Joanna ze Szczecina, za co serdecznie dziękujemy.

Święto Niepodległości z Mi-2

Tegoroczną gwiazdą obchodów Święta Niepodległości w Muzeum Techniki Wojskowej w Zbrosławicach był nasz wyjątkowo zasłużony dla historii polskich śmigłowców egzemplarz Mi-2 SP-SER.

Dzięki zaangażowaniu, pasji i pracy muzealników egzemplarz ten odzyskał dawny blask i już niedługo będzie w pełni kompletny.

Uczestnicy tego wyjątkowego wydarzenia i koncertu mogli zapoznać się z tą maszyną oraz zobaczyć też unikatowe pojazdy wojskowe i specjalistyczne ze zbiorów muzeum, w tym legendarny i w pełni sprawny czołg T-55.

Niezwykła pamiątka PZL Sokół

Do naszych zbiorów trafił niezwykły proporczyk w wizerunkiem śmigłowca PZL Sokół. Został wykonany dla producenta tych naszych i widnieje na nim rysunek egzemplarza prototypowego SP-PSB.

Dziękujemy Pani Ewie z Lublina za przesłanie tej niezwykłej pamiątki związanej z produkcją polskich śmigłowców.

Zwracamy się o przekazywanie podobnych pamiątek, części, czy modeli śmigłowców, które będziemy pokazywać na naszych wystawach związanych z projektem pn. „Muzeum Polskich Śmigłowców”.

Renowacja Mi-2 SP-SER

W Zbrosławicach rozpoczęliśmy prace renowacyjne śmigłowca PZL Mi-2 SP-SER. Maszyna odzyska dawny blask, będzie również wyposażona w brakujące elementy.

Efekty tych działań zaprezentujemy podczas Patriotycznego Pikniku Rodzinnego organizowanego przez Muzeum Techniki Wojskowej i Gminę Zbrosławice.

To już kolejny lotniczy projekt i nasze wspólne działania w ramach projektu pn. „Muzeum Polskich Śmigłowców”. Wcześniej, w ramach wspólnych akcji, przywróciliśmy m.in. blask ratowniczego Mi-2 SP-ZXU oraz pracujemy przy renowacji wojskowego Mi-2 URP 6925 i samolotu AN-2.

Unikatowe śmigłowce z naszych zbiorów można oglądać na wystawach w Tomaszowicach k. Krakowa i w Zbrosławicach, gdzie wystawę tworzymy wspólnie z Muzeum Techniki Wojskowej i Śląską Fundacją Pasjonatów Techniki Militarnej.

Śmigłowiec PZL Mi-2 SP-SER do zbiorów naszego muzeum przekazała Fundacja KGHM Polska Miedź. Został wyprodukowany w 1975 roku z numerem seryjnym 54 45 35 12 5, służył pierwotnie w Instytucie Lotnictwa w Warszawie – ta wysokospecjalistyczna placówka naukowa zajmowała się m.in. badaniem specjalistycznych rozwiązań stosowanych później w seryjnej produkcji śmigłowców.

Mi-2 z IL trafił na wyposażenie Zakładu Hydrotechnicznego KGHM Polska Miedź S.A., gdzie wykonał swoje ostatnie loty w ramach zabezpieczania zbiornika w Rudnej.

Milicyjna polewaczka Hydromil w Nowej Hucie

W związku z przypadającą w tym roku 35 rocznicą strajku w Hucie im. Lenina przygotowaliśmy nasz wyjątkowy eksponat – Jelcz Hydromil 2.

Dzięki współpracy m.in. z zakładową komisją „Solidarności” i stowarzyszeniem NZS 1980 – organizatorami jubileuszowych wydarzeń historyczny pojazd jest prezentowany przy administracyjnym centrum Nowej Huty.

Hydromil 2 używany przez Milicję Obywatelską do pacyfikacji robotników z Nowej Huty, walczących o godne życie swoje i przyszłych pokoleń, został przekazany do zbiorów naszego muzeum przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie.

Renowacja Mi-2 URP 6925

Zwracamy się z prośbą o pomoc przy pozyskaniu niezbędnych elementów wyposażenia do specjalistycznej wojskowej wersji Mi-2. W ostatnim czasie uzupełniliśmy kadłub o brakującą belkę ogonową. Wszystko dzięki współpracy z pasjonatami z Muzeum Techniki Wojskowej w Zbrosławicach.

Z góry dziękujemy za przekazywane dotychczas części do naszych lotniczych eksponatów. Dzięki nim możemy prowadzić prace przy naszych lotniczych eksponatach i rozwijać projekt Muzeum Polskich Śmigłowców.

Egzemplarz wyprodukowano w 1980 roku z numerem seryjnym 566925120. Był użytkowany przez 56 Pułk Śmigłowców Bojowych w Inowrocławiu w latach 1980-2006. W Wojskowym Instytucie Techniki Inżynieryjnej przystosowano go do przenoszenia systemu min narzutowych przeciwpancernych – „Platan”.

Śmigłowiec przekazał do zbiorów lotniczych naszego muzeum Zespół Szkół Mechanicznych Nr 4 im. Gen. Augusta Fieldorfa w Krakowie.

Święto Ratownictwa Medycznego

13 października każdego roku obchodzimy Dzień Ratownictwa Medycznego. Z tej okazji życzymy wszystkiego dobrego ratownikom niosącym pomoc zarówno kiedyś, jak i dziś.

Renowacja „Antka”

Zwracamy się z prośbą o pomoc w renowacji legendarnego samolotu AN-2, wyprodukowanego w zakładzie PZL-Mielec.

Poszukujemy brakujących elementów i wyposażania m.in. silnika, śmigła z piastą, opon oraz elementów skrzydeł i kabiny pilotów.

Projekt realizujemy wspólnie z Muzeum Techniki Militarnej w Zbrosławicach i Śląską Fundacją Pasjonatów Techniki Militarnej „Garnizon Górnośląski”.

Samoloty An-2 były używane w Polsce przez służby ratownicze zarówno cywilne, jak i wojskowe. Kilka zespołów lotnictwa sanitarnego posiadało wersję sanitarną An-2, natomiast wojsko eksploatowało wersje An-2RL (ratownictwa lotniczego) i An-2M z pływakami..

C.d. renowacji sanitarki FSO 223A Warszawa

Za nami kolejny etap prac renowacyjnych unikatowej 50-letniej karetki pogotowia FSO 223A Warszawa (1973 r.).

Pojazd odzyskał dawny blask dzięki kilkuletniej pracy i wsparciu m.in. ze strony uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Nr 1 w Bochni, pracowników M.P.K S.A. w Krakowie, Krakowskiego Towarzystwa Ochrony Zabytków Techniki oraz firm Autoform z Sosnowca i LedArt z Wadowic.

Przed nami kolejny etap we wnętrzu karetki. Zachęcamy do wsparcia tego dzieła. W kolejce czeka jeszcze m.in. starsza o dekadę sanitarka FSO Warszawa 203 (1963 r.).

Prace renowacyjne muzealnych śmigłowców

Dzięki współpracy z pasjonatami lotnictwa, w tym z Fundacją Sympatyków Śmigłowców z Choczni, prowadzimy szereg działań renowacyjnych i konserwacyjnych naszych maszyn.

W ostatnim czasie ratowniczy PZL Mi-2 SP-ZXU zyskał oryginalne nosze wraz z ruchomą lawetą. To specjalna konstrukcja wprowadzona jako element modernizacji wersji Plus, użytkowanej przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Wewnątrz kabiny medycznej prezentujemy też poprzednią wersję noszy stosowaną w sanitarnych śmigłowcach od lat 70-tych.

Odnowiliśmy też śmigło ogonowe oraz napisy ostrzegawcze na bazie historycznych szablonów przygotowanych przez Piotra Suskiego z Warszawy.

Kolejne prace planujemy przy pozostałych egzemplarzach Mi-2 oraz oczywiście przy ratowniczym „Sokole”.

Zapraszamy na wystawę do Tomaszowic k. Krakowa oraz do wspierania naszych działań.

Pierwszy Ogólnopolski Dzień Ratownika Medycznego

W Tychach zorganizowano Pierwszy Ogólnopolski Dzień Ratownictwa Medycznego. Podczas tego wyjątkowego wydarzenia zaprezentowaliśmy zabytkowe ambulanse z naszych zbiorów.

Nasza obecność była możliwa dzięki ogromnemu wsparciu i zaangażowaniu firmy Autoform z Sosnowca.

Zapraszamy do współpracy wolontariuszy

Jeśli pasjonuje Cię historia, zabytki techniki, zabytkowa motoryzacja i lotnictwo zapraszamy do współpracy.

Razem możemy zrobić więcej i przyczynić się do ratowania sprzętów, dzięki którym wiele osób zawdzięcza swoje zdrowie i życie.

Dbamy też o pamięć bohaterów, którzy przez dekady ratowali innych, czasem oddając za to największą ofiarę.

Zapraszamy do kontaktu: muzeum.ratownictwa.kontakt@gmail.com

Współpraca z Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu

Podpisana umowa współpracy pozwoli na współdziałanie w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa kulturowego, w zwłaszcza zabytków techniki oraz edukacji historycznej w zakresie historii ratownictwa i lotnictwa.

Umowa ma strategiczny charakter w wymiarze regionalnym jak również krajowym i międzynarodowym.

Dodatkowo będziemy również współpracować z Towarzystwem Przyjaciół Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, które aktywnie działa przy tej placówce.

Sanitarny Fiacik na ziemi limanowskiej

Nasza pięknie udekorowana karetka FSO 125p zawitała w rejon Limanowej.

Życzymy wszystkiego najlepszego Młodej Parze ratowników na nowej drodze życia!

Radiowóz policyjny Aro 246 ANT M4

Zbiory pojazdów policyjnych używanych w Polsce wzbogaciły się unikatowego Aro 246 ANT M4. Jest to efekt współpracy z Muzeum Motoryzacji i Techniki w Kopaczy Kolonii.

Policyjny Aro jest jednym ze 105 zakupionych egzemplarzy w 2004 roku oraz jedynym zachowanym i w pełni sprawnym. Pojazdy tego typu były używane przez komisariaty położone na terenach leśnych oraz wiejskich. Aro zasłynęło z marnej jakości wykonania i częstych awarii.

29 rocznica katastrofy Sokoła w Tatrach

11 sierpnia 1994 roku do Doliny Olczyskiej w Tatrach runął śmigłowiec TOPR PZL W-3 Sokół.

W katastrofie zginęli piloci Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie: Bogusław Arendarczyk i Janusz Rybicki oraz ratownicy Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego: Janusz Kubica i Stanisław Mateja.

Zginęli ratując innych, nie pytając komu bije dzwon… Cześć ich pamięci!

Zdj. główne Piotr Suski, krótko przed katastrofą śmigłowiec Sokół o imieniu „Pinio” stoi przy szpitalu w Zakopanem.

Piknik parafialny w sercu Krakowa

Jak co roku, wzięliśmy udział w pikniku dla dzieci zorganizowanym przez Parafię św. Mikołaja w Krakowie.

Dziękujemy za zaproszenie i możliwość prezentacji naszych działań muzealnych i edukacyjnych dla najmłodszych mieszkańców Krakowa.

Uroczysta promocja absolwentów Szkoły Aspirantów PSP w Krakowie

W krakowskiej Szkole Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej odbyła się promocja absolwentów, którzy zobowiązali się, że jako strażacy „nawet z narażeniem życia” będą ratować innych.

Z okazji tego wyjątkowego wydarzenia zorganizowano też paradę pojazdów pożarniczych, a kolumnę otwierał jeden z najciekawszych samochodów strażacki z naszych zbiorów – operacyjny FSO 125p.

Nasze muzeum od kilku lat oficjalnie współpracuje ze Szkołą Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Obejmuje ona współdziałanie obu podmiotów i ma charakter strategiczny w zakresie upowszechniania statutowo określonych działań.

Zmarł Wojciech Wiejak

Z głębokim smutkiem informujemy, że zmarł pilot Wojciech Wiejak – legenda polskiego lotnictwa sanitarnego i przyjaciel naszego muzeum.

Od 1982 roku pilotował maszyny Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie, a później Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, którego był współtwórcą.

Był również ratownikiem tatrzańskim, gdzie za sterami śmigłowców Mi-2 i W-3 Sokół wziął udział w blisko 260 wyprawach ratunkowych operując z bazy w Zakopanem.

W 2002 roku był dowódcą załogi LPR, która zabezpieczała wizytę Papieża Jana Pawła II w Małopolsce, a w 2019 roku brał udział w spektakularnej akcji ratunkowej na Giewoncie, podczas masowego porażenia piorunami turystów.

W 1999 roku został odznaczony przez Prezydenta RP Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Był pasjonatem lotnictwa sanitarnego i ogromną skarbnicą wiedzy dla nas, muzealników. Zbierał archiwalia oraz pomagał przy renowacji i kompletacji wyposażenia naszych ratowniczych śmigłowców.

https://wspinanie.pl/2023/06/wojciech-wiejak/

W materiale poniżej wspominamy Wojciecha Wiejaka i Jego krótką lekcję historii o muzealnym śmigłowcu Mi-2 SP-ZXU, którym latał:

Cześć Jego Pamięci!

Z Wysp Kanaryjskich do Małopolski

Do zbiorów naszego muzeum trafił wyjątkowy śmigłowiec ratowniczy PZL W-3AS Sokół. Przebył daleką drogę z Wysp Kanaryjskich na naszą wystawę w Krakowie-Tomaszowicach. Jest to jedyny taki śmigłowiec z zbiorach muzealnych w Europie, co jest dla nas wielkim wyróżnieniem.

Sokół jest darem producenta tych maszyn – zakładu PZL-Świdnik. Transport śmigłowca zorganizowała firma M-Air z Choczni.

Skomplikowana operacja rozładowania maszyny była możliwa dzięki wsparciu strażaków ze Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie.

Wszystkim zaangażowanym w ten projekt serdecznie dziękujemy.

Śmigłowiec ratowniczy PZL W-3AS Sokół w Muzeum Ratownictwa

Egzemplarz z numerem seryjnym 31.03.10 wyprodukowano w 1990 roku dla radzieckiej linii lotniczej Aerofłot. Śmigłowiec latał tam ze znakami CCCP-04113.

Maszyna szybko jednak wróciła do Polski i trafiła do przedsiębiorstwa Heliseco – otrzymała znaki rejestracyjne SP-SYB.

Przystosowano ją do wykonywania działań gaśniczych, a firma wysłała ją – podobnie jak inne swoje Sokoły – do operacji ratowniczych w Hiszpanii.

Śmigłowiec zmodyfikowano do wersji W-3AS. Służył w operacjach ratowniczo-gaśniczych m.in. w hiszpańskim w regionie Galicia i na Wyspach Kanaryjskich.

W 2023 roku maszynę do zbiorów naszego muzeum przekazał PZL-Świdnik.

132 lata pogotowia ratunkowego w Polsce

6 czerwca 1891 roku na ulice Krakowa wyjechała pierwsza karetka, należąca do Krakowskiego Ochotniczego Towarzystwa Ratunkowego. Była to pierwsza na polskich ziemiach profesjonalna stacja pogotowia, której działanie i sprzęt były wzorowane na pogotowiu wiedeńskim.

Dzisiaj kontynuatorem tej tradycji jest Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, które z okazji kolejnej rocznicy zorganizowało Dzień Otwarty dla najmłodszych mieszkańców Małopolski.

Nasze muzeum zaprezentowało podczas wydarzenia jeden z najcenniejszych i rzadkich ambulansów – Gaz Gazelle. Była to pierwsza zaprojektowana w Polsce terenowa karetka reanimacyjna, którą do zbiorów naszej placówki przekazał Szpital Powiatowy w Limanowej.

Wystawa w Krakowie-Tomaszowicach – czasowo zamknięta

W związku z trwającą operacją transportu eksponatów z Przemyśla i dużym nagromadzeniem sprzętu czasowo zamykamy naszą wystawę pojazdów.

Za wszelkie niedogodności przepraszamy i zapraszamy w najbliższym czasie na nowo przygotowaną ekspozycję. Pojawią się na niej kolejne ciekawe pojazdy z naszych zbiorów, niebawem również kolejny śmigłowiec.

Transport eksponatów z Przemyśla

W związku z koniecznością opuszczenia dotychczasowego obiektu i likwidacją oddziału w Przemyślu trwa operacja transportu eksponatów do miejsc stacjonowania w Małopolsce.

O nowych wystawach i miejscach prezentacji pojazdów będziemy informować na bieżąco.

Obecnie zapraszamy do odwiedzin naszej ekspozycji w podkrakowskich Tomaszowicach.

Operację sfinansowano ze środków Fundacji ORLEN.

150 lat krakowskiej straży pożarnej

Na zaproszenie Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie nasza załoga w zabytkowym FSO 125p wzięła udział w uroczystej paradzie pojazdów pożarniczych historycznymi ulicami Krakowa.

Historia krakowskiej zawodowej straży pożarnej rozpoczęła się 28 kwietnia 1873 roku, kiedy to rada miejska zadecydowała o utworzeniu w Krakowie miejskiej Zawodowej Straży Pożarnej. Jej organizację powierzyła Wincentemu Eminowiczowi, dotychczasowemu Naczelnikowi Ochotniczej Straży Pożarnej. Jej statut został zatwierdzony we Lwowie dnia 2 marca 1875 roku.

Komunikat ws. działalności muzeum w Przemyślu

W związku z licznymi pytaniami informujemy, że poprzez konieczność opuszczenia dotychczas zajmowanego obiektu w Przemyślu zakończyliśmy w tym mieście wszelką naszą działalność. Obiekt wrócił we władanie gminy, a wszelkie pytania odnośnie przyszłości budynków prosimy kierować do właściciela.

Dziękujemy władzom miasta Przemyśl za gościnę, przedstawicielom instytucji i firm nas wspierających, a przede wszystkim wolontariuszom – pasjonatom zabytkowej motoryzacji za dotychczasowe działania i pomoc przy pracach koniecznych do przystosowania obiektu do naszych potrzeb oraz przy naszych zabytkowych pojazdach.

Dzień Strażaka

Składamy najserdeczniejsze życzenia strażakom z okazji Waszego święta. Niech Wasza służba będzie źródłem siły dla wszystkich wymagających pomocy.

Wasze zaangażowanie w ochronę przeciwpożarową oraz bezpieczeństwo jest doceniane i odzwierciedlane w ludzkiej życzliwości.

Jelcz Hydromil 2 w muzeum!

Do zbiorów pojazdów naszego muzeum dołączyła legendarna polewaczka Jelcz Hydromil 2. Został przekazany przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Rzeszowie.

Hydromil 2 powstał na początku lat 1980-tych w Polmo-SHL Kielce, w oparciu o podwozie samochodu ciężarowego Jelcz P420, Był wzorowany na austriackich armatkach Steyer, używanych przez ZOMO w latach 1970-tych.

Dziękujemy za pomoc w realizacji tego projektu nadryg. Andrzejowi Babcowi – Komendantowi Wojewódzkiemu PSP w Rzeszowie oraz parlamentarzystom Fryderykowi Kapinosowi i Zbigniewowi Chmielowcowi.

30-lecie Pogotowia Ratunkowego w Łomży

W Łomży odbyły się uroczyste obchody 30-lecia Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego SPZOZ w Łomży.

Wydarzenie uświetniła parada w centrum miasta, którą otwierała nasza zabytkowa reanimacyjna

Pojazd wzbudził ogromne zainteresowanie zarówno wśród pracowników pogotowia, jak i przybyłych na uroczystość z całej Polski gości.

Nasza obecność była możliwa dzięki ogromnemu wsparciu firmy Autoform.

Wszystkim pracownikom pogotowia gratulujemy i życzymy wszystkiego dobrego z okazji jubileuszu.

Zdjęcia: Podlaski Urząd Wojewódzki.

60 lat śmigłowca ratowniczego w Tatrach

16 kwietnia 1963 roku wylądował w Tatrach pierwszy raz śmigłowiec sanitarny. Był to SM-1 (SP-SAE), którym z Krakowa przyleciał Tadeusz Augustyniak.

Maszyna zabrała poszkodowanego turystę z Doliny Pięciu Stawów do szpitala.

Nie obyło się bez przeszkód – śmigłowiec nie był wyposażony w narty na kołach i przed startem ratownicy musieli go odkopać.

Pierwsza tego typu akcja dała początek późniejszej aktywności ratownictwa z powietrza, bazy sezonowej śmigłowca, a następnie stałej, przy szpitalu w Zakopanem.

Śmigłowce ratownicze w Tatrach

Z okazji 60-lecia działalności ratownictwa z powietrza w Tatrach przygotowaliśmy zbiór archiwalnych fotografii.

Można na nich zobaczyć śmigłowce: SM-1, Mi-2 i PZL W3 Sokół wykonujące zadania ratownicze zarówno z bazy w Zakopanem, jak i z lotniska Kraków-Balice.

Przez 60 lat oprócz śmigłowców Zespołu Lotnictwa Sanitarnego z Krakowa i TOPR-u dyżurowały również śmigłowce fabryczne, wojskowe i policyjne wspierające działania ratowników.

Wśród „fabrycznych” Sokołów pojawiły się m.in. egzemplarze: prototypowy (SP-PSE) służący do testów w locie, wersja reanimacyjna „Religa” (SP-SUE/FXA) oraz demonstrator uzbrojenia (SP-SUW).

Pierwszy śmigłowiec Sokół w barwach Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowe – TOPR był wypożyczony przez producenta. Egzemplarz (SP-SUC) został ozdobiony napisem TOPR na osłonach silników, logo TOPR po bokach oraz niebieskimi krzyżami.

W 1992 roku na Równi Krupowej w Zakopanem odbyło się oficjalne przekazanie śmigłowca dla TOPR, Prezydenta reprezentował Mieczysław Wachowski. Z Równi Krupowej Sokół przewiózł Wachowskiego i innych vipów do schroniska w Dolinie Chochołowskiej, gdzie odbyło się zaprzysiężenie nowych ratowników i wielka impreza.

Następna maszyna, już fabrycznie nowa zakupiona na własność TOPR dzięki środkom z kancelarii Prezydenta RP, została przekazana na początku 1993 roku. Nadano jej znaki rejestracyjne SP-SXT oraz imię PINIO. Była użytkowana w latach 1993-1994.

Śmigłowiec w ramach stosownej umowy z Wojewódzką Kolumną Transportu Sanitarnego w Krakowie, był obsługiwany przez załogi Zespołu Lotnictwa Sanitarnego z podkrakowskich Balic. W Zakopanem stacjonował w sezonach letnim i zimowym, a w pozostałym czasie wykonywał loty sanitarne z Krakowa w różne części Polski.

W 1996 roku TOPR zakupił kolejny, tym razem używany egzemplarz Sokoła, który został przystosowany dla tatrzańskich ratowników. Podobnie jak w przypadku poprzednika za jego eksploatację odpowiadał ZSL Kraków, a od 2000 roku Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Po przeprowadzonym remoncie obsługiwał m.in. ostatnią pielgrzymkę do Polski Papieża Jana Pawła II w 2002 roku. Pozostał w służbie do 2003 roku.

Przez 60 lat lotniczej działalności zdarzały się też niestety różne incydenty i wypadki, w tym ten najtragiczniejszy – katastrofa „Sokoła” (SP-SXT) 11 sierpnia 1994 roku w Dolinie Olczyskiej. Zginęła załoga śmigłowca: piloci WKTS Kraków – Bogusław Arendarczyk i Janusz Rybicki oraz ratownicy TOPR – Janusz Kubica i Stanisław Mateja Torbiarz.

29 stycznia 2003 roku w Murzasichlu na Podhalu lądował awaryjnie inny TOPR-wski „Sokół” (SP-SXZ). Maszyna lądowała ok. 20 metrów od najbliższych zabudowań, na szczęście nikomu nic się nie stało.

Śmigłowiec nie nadawał się do dalszej eksploatacji, a uszkodzenia okazały się na tyle poważne, że zdecydowano się na odbudowę na bazie całkiem nowego kadłuba. Tak powstał w 2005 roku kolejny egzemplarz w barwach TOPR (SP-SXW) będący w ciągłej eksploatacji.

Natomiast uszkodzony kadłub został przekazany do zbiorów naszego muzeum, gdzie od kilku lat prowadzimy jego renowację i odbudowę.

Na naszej stałej wystawie w podkrakowskich Tomaszowicach prezentujemy też jeden ze śmigłowców Mi-2 (SP-ZXU), który od 1979 roku był obecny w zakopiańskiej bazie.

Już w połowie maja br., w związku z tym wyjątkowym jubileuszem, planujemy prezentację naszego najnowszego eksponatu lotniczego, którego obecność zmieniła oblicze ratownictwa w Tatrach.

Wesołych Świąt Wielkiej Nocy

Wystawa na 2. Małopolskim Festiwalu Balonowym „Odlotowa Małopolska”

Serdecznie zapraszamy na 2. Małopolski Festiwal Balonowy „Odlotowa Małopolska” na lotnisku w Nowym Targu. Z okazji zbliżającej się 60. rocznicy pierwszego ratunkowego lotu w Tatry przygotowaliśmy w tym miejscu planszową wystawę.

Organizatorem tego niezwykłego wydarzenia są Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Aeroklub Nowy Targ, Małopolska Organizacja Turystyczna oraz Kraków Balloon Team.

Kolejny śmigłowiec „Sokół” w naszym muzeum!

Już niebawem oficjalnie zaprezentujemy kolejny unikatowy egzemplarz ratowniczego śmigłowca PZL W-3 Sokół, który trafił do zbiorów naszego muzeum. Ma za sobą niezwykłą historię, będziemy ją przybliżać.

Na zdjęciu (NAC) podczas produkcji dla znanej wschodniej linii lotniczej.

Narodowy Dzień Pamięci Polaków ratujących Żydów pod okupacją niemiecką

24 marca obchodzimy ważne święto związane ze szczególną formą ratownictwa. Ratownicy to często nieznani bohaterowie z mrocznych czasów II Wojny Światowej.

Jedną z tych postaci, ważnych dla polskiej historii, jest Matka Matylda Getter. To właśnie o niej powstały dwa filmy dokumentalne, a jeden z nich polecamy do obejrzenia poniżej:

Pamiętajmy o bohaterach bez wahania ratujących potrzebujących pomocy, przy tym narażających swoje własne życie.

Tak zmieniała się praca w polskim pogotowiu ratunkowym

Muzeum stworzyliśmy m.in. po to, by pokazywać historię ratownictwa i zachodzące w nim zmiany.

Na zdjęciu po lewej porównanie podstawowej karetki pogotowia ratunkowego FSO 125p używanej w Polsce powszechnie od połowy lat 1970-tych do końca XX wieku, z najnowocześniejszym ambulansem zespołu ratownictwa medycznego.

Niezmienna pozostała jednak idea samarytańskiej pomocy bliźniemu zapoczątkowana w Krakowie w 1891 roku.

Muzealny PZL W3A Sokół SP-SXZ na archiwalnej fotografii

Przedstawiamy muzealny egzemplarz śmigłowca ratowniczego Sokół w czasach świetności i eksploatacji przez Zespół Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie, Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe w Zakopanem i w barwach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Sokół na lądowisku w Zakopanem w fabryczny eksportowym malowaniu, z oznaczeniami TOPR.

Egzemplarz z numerem seryjnym 37.05.07 wyprodukowano w 1994 roku w wersji pasażerskiej dla United India Airways Limited. Zaprezentowano go oficjalnie na targach Paris Airshow 1995 z rejestracją SP-SYE.

Kabina medyczna Sokoła.

Ostatecznie, w 1996 roku, zakupiło go Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe w miejsce utraconego w katastrofie egzemplarza SP-SXT.

Po przeprowadzonej modernizacji do standardu ratowniczego został dostarczony do Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie, który zajmował się jego eksploatacją na mocy umowy z TOPR.

Sokół na lądowisku w Zakopanem. Stan po remoncie i malowaniu w barwy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

W 2000 roku w związku z reformą lotnictwa sanitarnego obsługę śmigłowca przejęło Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Przeprowadzono konieczny remont, otrzymał też nowe malowanie. Na początku 2003 roku Sokół został uszkodzony w wyniku awaryjnego lądowania w Murzasichlu.

Sokół podczas zabezpieczenia wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Kalwarii Zebrzydowskiej, 2002 rok.

W 2005 roku kadłub został przekazany przez TOPR do zbiorów naszego muzeum.

Zdjęcia: archiwum Muzeum Ratownictwa w Krakowie/Piotr Suski.

Nysa 522W na planie filmu o Mieczysławie Gilu

Nasza muzealną Nysa 522W wzięła udział w plenerze filmowym dokumentu o legendzie „Solidarności” Mieczysławie Gilu. Efekty tych prac już wiosną na antenie telewizji.

Mieczysław Gil był działaczem związkowym z Nowej Huty, opozycjonistą prześladowanym i więzionym w PRL-u, uczestniczył też w obradach okrągłego stołu. Był posłem i senatorem oraz przewodniczącym Obywatelskiego Klubu Parlamentarnego.

Angażował się też w sprawy Małopolski, a w latach 1998-2002 był radnym Sejmiku Województwa Małopolskiego.

Nysa 522W przy głównym wejściu do Huty im. T. Sendzimira.

Wyprodukowana w 1985 roku Nysa służyła w stołecznym ZOMO, a później w Oddziale Prewencji Policji. Została odrestaurowana w warsztatach szkolnych Zespołu Szkół nr 1 w Bochni.

Nysa 522W na planie filmowym.

Obecnie można ją oglądać na wystawach naszego muzeum oraz wydarzeniach rocznicowych m.in. Stanu Wojennego.

Nasz muzealny Mi-2 SP-SER na archiwalnej fotografii

Przedstawiamy muzealny egzemplarz Mi-2 w czasach świetności i lotów dla Instytutu Lotnictwa w Warszawie i KGHM Polska Miedź S.A.

To jeden z najciekawszych i zasłużonych dla lotnictwa śmigłowcowego Mi-2 w historii, tym bardziej jesteśmy wdzięczni Fundacji KGHM Polska Miedź za przekazanie go do naszych lotniczych zbiorów.

O Muzeum Ratownictwa w Krakowie rozmawialiśmy w Sejmie RP

Podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu ds. Lotnictwa rozmawialiśmy o działalności naszego muzeum i planach rozwoju unikatowej ekspozycji lotniczej.

Na spotkaniu obecni byli parlamentarzyści, wiceminister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski, kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, przedstawiciele Aeroklubu Polskiego oraz Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła.

Transmisja z obrad dostępna była online i mógł ją zobaczyć każdy, co było okazją do promocji naszego muzeum dla dużego spekturm odbiorców.

Dziękujemy za zaproszenie i wsparcie naszych działań Wicemarszałkowi Sejmu RP Ryszardowi Terleckiemu, przewodniczącemu Zespołu posłowi Zbigniewowi Dolacie oraz posłowi Fryderykowi Kapinosowi.

Renowacja śmigłowca Mi-2 URP 6925

Rozpoczynamy prace przy renowacji śmigłowca Mi-2 w wojskowej wersji URP. To wspólny projekt z Muzeum Techniki Wojskowej w Zbrosławicach. Po przeprowadzeniu niezbędnych prac maszyna będzie elementem wystawy lotniczej w MTW.

Poszukujemy niezbędnych części do tej maszyny, oraz archiwalnych zdjęć z czasów jego służby w 56 Pułku Śmigłowców Bojowych w Inowrocławiu.

Egzemplarz został wyprodukowany w grudniu 1980 roku i do 2003 roku był z służbie wojskowej. Dzięki pracy pasjonatów skompletowaliśmy już brakującą belkę ogonową, maszyna zyska też oryginalne wojskowe malowanie.

Dzięki współpracy pasjonatów tworzymy nowe wystawy

Muzea, takie jak nasze, są tworzone przez ludzi z pasją, a dzięki wspólnym działaniom mogą się rozwijać. Tak jest w przypadku wspaniałej współpracy z Muzeum Techniki Wojskowej w Zbrosławicach, z którymi tworzymy wspólne projekty i rozwijamy wystawy. Jednym z pomysłów jest m.in. pierwsze w Polsce „Muzeum Śmigłowców”, które ma pokazywać rozwój i służbę wiropłatów w naszym kraju.

Dzięki ogromnemu doświadczeniu i zaangażowaniu przyjaciół z MTW na naszą wystawę śmigłowców w Tomaszowicach trafiły kolejne cywilne egzemplarze legendarnych Mi-2. Z kolei w Zbrosławicach wspólnie rozwijamy ekspozycję zarówno lotniczą, jak i pojazdów różnych służb.

To duży zaszczyt i radość z podejmowania różnych ambitnych projektów, a kolejne już niebawem.

Wirtualne zwiedzanie: „Papieski” UAZ 469B

W zbiorach policyjnych naszego muzeum znajduje się pojazd unikatowy, znany z obsługi pielgrzymek Świętego Jana Pawła II do Krakowa i Małopolski.

Wykorzystywano go m.in. w 1997 i 1999 r. kiedy otwierał policyjną asystę, jadącą bezpośrednio przed papamobile.

Uaz był odpowiednio przygotowany, tzn. został przemalowany na niebiesko, miał zdjętą plandekę i zamontowane głośniki. Jechał nim zwykle ksiądz moderator oraz funkcjonariusz odpowiadający za koordynowanie zabezpieczenia papieskiej wizyty.

Radiowóz UAZ 469B Papieski na Wawelu podczas uroczystości patriotycznej.

Pojazd do zbiorów Muzeum Ratownictwa w Krakowie przekazał Komendant Wojewódzki Policji w Krakowie. W muzeum UAZ przeszedł renowację i dziś jest wykorzystywany m.in. podczas uroczystości rocznicowych Stanu Wojennego. Można go było zobaczyć też na planie filmowym.

Unikatowe śmigłowce od Fundacji KGHM Polska Miedź

W zbiorze lotniczym posiadamy unikatowe śmigłowce Mi-2, które służyły w Zakładzie Hydrotechnicznym KGHM Polska Miedź. Jest to dar Fundacji KGHM Polska Miedź za co serdecznie dziękujemy!

Śmigłowce mają za sobą niesamowitą historię. Starszy z nich SP-SER, wyprodukowany w 1975 roku, służył pierwotnie w Instytucie Lotnictwa w Warszawie. Placówka zajmowała się m.in. badaniem specjalistycznych rozwiązań stosowanych później w seryjnej produkcji.

Drugi ze znakami SP-SFW jest jednym z najmłodszych śmigłowców Mi-2 wyprodukowanych kiedykolwiek (wyprodukowano go w 1998 roku), na specjalne zamówienie zakładu Pol-Miedź Trans w Lubinie. Miał na wyposażeniu m.in. zbiornik gaśniczy Bambi oraz szereg innego specjalistycznego wyposażenia.

Śmigłowce to element wystawy „95 lat lotnictwa sanitarnego w Małopolsce”, a prezentowana obecnie konfiguracja pasażerska maszyn ukazuje wersję jaka była również używana w lotnictwie sanitarnym podczas transportu pacjentów niewymagających pozycji leżącej.

Zimowa wersja sanitarnego Mi-2

Specjalnie dla odwiedzających wystawę „95 lat lotniczego pogotowia ratunkowego w Małopolsce” przygotowaliśmy unikatowe zimowe oprzyrządowanie do śmigłowca Mi-2.

Serdeczne podziękowania dla Pana Piotra z M-Air w Choczni za pomoc w realizacji tego projektu.

Tak przygotowane śmigłowce służyły m.in. w bazie lotnictwa sanitarnego w Krakowie i Zakopanem. Specjalne narty zapobiegały zapadaniu się maszyny w głębokim śniegu i gruncie.

Legendarna „sanitka” Škoda 1203 w muzeum

Do zbiorów unikatowych ambulansów naszego muzeum dołączyła czeska Škoda-TAZ 1203.

Karetkę przekazał Pan Norbert z Wojcieszowa na Dolnym Śląsku za co serdecznie dziękujemy!

W transporcie pomogli niezawodni przyjaciele z Muzeum Techniki Militarnej w Zbrosławicach.

Wizyta Marszałka Województwa Małopolskiego

Marszałek Witold Kozłowski odwiedził naszą wystawę w Tomaszowicach k. Krakowa i wręczył Nagrodę Województwa Złoty Medal Polonia Minor dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

To wyjątkowe wyróżnienie odebrał dyrektor regionalny LPR Marek Maślanka. Obecni byli również zasłużeni lotnicy sanitarni.

Wystawa powstała z okazji 95-lecia Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Małopolsce. Jest to projekt realizowany dzięki wsparciu finansowemu Województwa Małopolskiego.

O wydarzeniu w mediach: https://www.malopolska.pl/aktualnosci/wspolpraca/95-lat-lotniczego-pogotowia-ratunkowego-w-malopolsce

https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/krakow/lotnicze-pogotowie-ratunkowe-odznaczone-zlotym-medalem-polonia-minor

https://dlapilota.pl/wiadomosci/polska/95-lat-lotniczego-pogotowia-ratunkowego-w-malopolsce

95 lat Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Małopolsce | Starosadeckie.info

https://wadowiceonline.pl/biznes/23054-95-lat-lotniczego-pogotowia-ratunkowego-w-malopolsce?highlight=WyJsb3RuaWN6ZWdvIiwicG9nb3Rvd2lhIiwibG90bmljemVnbyBwb2dvdG93aWEiXQ==

https://poland.postsen.com/local/180094/95-years-of-the-Polish-Medical-Air-Rescue-in-Lesser-Poland.html

https://www.eska.pl/nowy-sacz/lotnicze-pogotowie-ratunkowego-w-malopolsce-ma-juz-95-lat-zolte-smiglowce-mozna-tez-zobaczyc-nad-nowym-saczem-aa-6BM5-v8WG-WmRt.html

https://www.radiosupernova.pl/nowy-sacz/lotnicze-pogotowie-ratunkowego-w-malopolsce-ma-juz-95-lat-zolte-smiglowce-mozna-tez-zobaczyc-nad-nowym-saczem-ak-b815-rcfc-EPFz.html

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia!

Współpraca z Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Podpisana umowa współpracy pozwoli na współdziałanie w zakresie ochrony dóbr kultury i dziedzictwa kulturowego, w zwłaszcza zabytków techniki oraz edukacji historycznej w zakresie historii ratownictwa i lotnictwa.

Umowa ma strategiczny charakter w wymiarze regionalnym jak również krajowym i międzynarodowym.

41 rocznica Stanu Wojennego

PamiętaMY! o ofiarach Stanu Wojennego i zachęcamy do zapalenia symbolicznej świecy o godz. 19.30.

Stan Wojenny został wprowadzony 13 grudnia 1981 roku. Wyłączono telefony, przez pewien czas były sparaliżowane również działania służb ratowniczych.

W wielu miejscach zamiast karetek załogi do chorych wyjeżdżały opancerzonymi transporterami. Były to najczarniejsze 586 dni w najnowszej historii Polski.

55 urodziny Polskiego Fiata 125p

55 lat temu (28 listopada 1967 roku) z linii montażowej Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie zjechał pierwszy Polski Fiat 125p.

Karetka 125p w akcji, rok 1979. Fot. NAC

Przez kilka dziesięcioleci był to podstawowy pojazd używany przez służby ratownicze i mundurowe. Powstały m.in. specjalistyczne wersje dla milicji, straży pożarnej, czy sanitarki dla pogotowia ratunkowego.

W zbiorach naszego muzeum posiadamy kilka wersji poczciwego „kredensa”.

95 lat minęło

21 listopada 1927 roku uroczyście rozpoczęła się działalność lotniczego pogotowia ratunkowego w Małopolsce. To właśnie wtedy poświęcono i oddano do służby w Krakowie pierwszy samolot sanitarny Hanriot H-28S.

Dzisiaj do poszkodowanych w wypadkach i pacjentów docierają najlepsze załogi medyczne na podkładzie ratowniczych śmigłowców: EC-135 w Krakowie i PZL W3A Sokół w Zakopanem.

Wystawa 95 lat LPR w Małopolsce

Z tej okazji przygotowaliśmy jubileuszową wystawę plenerową w Tomaszowicach oraz online w zakładce „Wystawy”.

Narodowe Święto Niepodległości

Legendarny samolot AN-2

Zbiory lotnicze naszego muzeum to nie tylko śmigłowce ale również samolot AN-2. Maszyny tego typu były używane m.in. w Zespołach Lotnictwa Sanitarnego, jednostkach ratownictwa lotniczego, a także w działaniach przeciwpożarowych.

Egzemplarz został pozyskany do zbiorów dzięki współpracy ze Szkołą Aspirantów PSP w Krakowie.

Maszyna w najbliższym czasie zostanie odrestaurowana, a w przyszłości udostępniona do zwiedzania na wspólnej ekspozycji lotniczej w Muzeum Techniki Militarnej w Zbrosławiach.

Antek trafił tam dzięki zaangażowaniu i pomocy zaprzyjaźnionej Śląskiej Fundacji Pasjonatów Techniki Militarnej Garnizon Górnośląski.

Przy okazji prosimy o pomoc w jego renowacji. Poszukujemy części do AN-2 m.in. silnika, śmigła, kół oraz elementów wyposażenia kabiny pilotów.

Renowacja sanitarki FSO 223A Warszawa

Przed nami kolejny etap renowacji unikatowej karetki z 1973 roku. Szczegóły wkrótce.

Prosimy o wsparcie rzeczowe tego dzieła. Potrzebna jest m.in. nowa wiązka elektryczna, tapicerka, opony oraz uszczelki do okien.

Za okazaną pomoc z góry dziękujemy!

Muzeum poszukuje nowej lokalizacji

W związku z koniecznością opuszczenia dotychczasowej lokalizacji w Przemyślu poszukujemy nowego miejsca na ekspozycję naszych eksponatów.

Zapraszamy do współpracy zainteresowane samorządy i przedsiębiorców, którzy mogliby udostępnić miejsce na pojazdy i sprzęt lotniczy.

Centralne obchody Święta Ratownictwa w Dąbrowie Górniczej

W tym roku ogólnopolskie Święto Ratownictwa Medycznego zorganizowało Rejonowe Pogotowie Ratunkowe w Sosnowcu.

Dzięki ogromnemu wsparciu firmy Autoform wzięliśmy udział w tym najważniejszym dla ratowników medycznych dniu.

Nasze zabytkowe karetki rozpoczęły oficjalną paradę ulicami Dąbrowy Górniczej, były również niesamowitą atrakcją na wystawie przed Pałacem Kultury Zagłębia.

Muzealną prezentację sprzętu odwiedzili m.in. Wiceminister Zdrowia Waldemar Kraska, Poseł RP Waldemar Andzel i Wojewoda Śląski Jarosław Wieczorek.

Dziękujemy dyrektorowi pogotowia dr hab.n.med. i n. o zdr. Klaudiuszowi Nadolnemu za gościnę i wsparcie.

Wszystkim pracownikom Państwowego Ratownictwa Medycznego życzymy wszystkiego dobrego z okazji święta!

O wydarzeniu w mediach:

https://panorama.tvp.pl/63903967/dzien-ratownictwa-medycznego

https://katowice.tvp.pl

https://diecezja.sosnowiec.pl/?skelMod=ModNews&nid=5962

Dołącz do osób, które bezpłatnie wspierają Muzeum Ratownictwa w Krakowie przy okazji zakupów online

Z góry dziękujemy za każdą formę wsparcia naszych działań, na rzecz ochrony historii i dziedzictwa ratownictwa w Polsce.

Szczegóły: https://fanimani.pl/muzeumratownictwa/

O muzeum na antenie Radia Kraków

Tematem rozmowy w audycji „Przed Hejnałem” była najnowsza jubileuszowa wystawa „95 lotniczego pogotowia ratunkowego w Małopolsce”, historia lotnictwa sanitarnego i aktualne plany oraz działania naszej placówki.

Radio Kraków – Przed Hejnałem

61 urodziny śmigłowca Mi-2

Śmigłowiec Mi-2 obchodzi dziś 61 rocznicę oblotu. 22 września 1961 roku odbył się pierwszy lot tej maszyny. Choć zaprojektowany w legendarnym radzieckim biurze konstrukcyjnym Mila, był seryjnie produkowany tylko w Polsce. W latach 1965-1985 powstało ich blisko 5500 szt.

W zbiorach naszego muzeum posiadamy m.in. egzemplarz Mi-2 zmodernizowany do standardu Plus. Wyprodukowano go z zakładzie WSK PZL-Świdnik w 1978 roku z numerem seryjnym 515832108. Otrzymał też rejestrację SP-ZXU.

Służył w Zespole Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie, gdzie dyżurował zarówno w Krakowie, jak i w Zakopanem. Od 1997 roku był też flagowym śmigłowcem krakowskiego Lotniczego Zespołu Reanimacyjnego.

Po 2000 roku trafił wraz z innymi maszynami Mi-2 do Lotniczego Pogotowia Ratunkowe, gdzie w 2003 roku podjęto decyzję o modernizacji do standardu Plus. Podniesiono moc jego silników, zamontowano kompozytowe łopaty wirnika, a także przemalowano w ratownicze barwy LPR.

Po wycofaniu ze służby trafił do Wydziału Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej jako stanowisko laboratoryjne.

Następnie władze Uczelni przekazały ten wyjątkowy egzemplarz do zbiorów naszego muzeum, gdzie został odrestaurowany. Obecnie można go oglądać na wystawie pt. „95 lat Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Małopolsce”.

Sprzęt medyczny od TOPR

Dziękujemy Tatrzańskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu za przekazany sprzęt medyczny, który niegdyś używany był w dyżurujących w Zakopanem śmigłowcach Mi-2 i „Sokół”.

Będzie on stanowił uzupełnienie wyposażenia naszych muzealnych maszyn.

XIX Mistrzostwa Polski w Ratownictwie Medycznym

Jesteśmy na XIX Mistrzostwach Polski w Ratownictwie Medycznym, tym razem na Śląsku. Naszą wystawę zabytkowych karetek pogotowia przed Stadionem Ślaskim, przygotowaną wspólnie z firmą Autoform, odwiedził m.in. Wiceminister Zdrowia Waldemar Kraska.

Wystawa 95 lat LPR w Małopolsce

Wystawa „95 lat lotniczego pogotowia ratunkowego w Małopolsce”

Zapraszamy na wystawę poświęconą wyjątkowej historii o lotnikach sanitarnych z Małopolski.

Odwiedzający mogą zobaczyć m.in. śmigłowiec ratowniczy używany niegdyś w bazach w Krakowie i w Zakopanem oraz umundurowanie i wyposażenie LZR, LPR i TOPR.

Będziemy również przedstawiać wyjątkowe archiwalne fotografie obrazujące dzieje ratownictwa z powietrza, począwszy od 1927 roku po czasy nam współczesne.

Mamy nadzieję, że wystawa ożywi również dawne wspomnienia i zabierze ponownie w sentymentalną podróż wszystkich tych, którzy nieśli pomoc potrzebującym z powietrza.

Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Szczegóły: http://muzeumratownictwa.pl/wystawy/

28 rocznica katastrofy Sokoła w Dolinie Olczyskiej w Tatrach

W katastrofie zginęli piloci Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie: Bogusław Arendarczyk i Janusz Rybicki oraz ratownicy Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego: Janusz Kubica i Stanisław Mateja.

Zginęli ratując innych, nie pytając komu bije dzwon… Cześć ich pamięci!

Zdj. Piotr Suski, krótko przed katastrofą śmigłowiec Sokół o imieniu „Pinio” ląduje przy szpitalu w Zakopanem.

Erka w Stryszawie

Nasza pięknie udekorowana reanimacyjna Nysa 522 zawitała do małopolskiej Stryszawy. Życzymy wszystkiego najlepszego Młodej Parze na nowej drodze życia!

X Spotkanie Świętojańskie w Krakowie

Historyczne pojazdy ratownicze z naszych zbiorów wzięły udział w X Spotkaniu Świętojańskim w Krakowie. Odwiedzający wystawę mogli zobaczyć reanimacyjną Nysę 522 i strażackiego FSO 125p.

Wsparcie dla muzeum od Województwa Małopolskiego

Dziękujemy Zarządowi Województwa Małopolskiego oraz Radnym Województwa Małopolskiego za wsparcie finansowe wystawy jubileuszowej „95 lat lotniczego pogotowia ratunkowego w Małopolsce”.

fot. UMWM

Zapraszamy na nią już od września, a będzie można zobaczyć m.in. sprzęt lotniczy i ratowniczy używany w naszym regionie. Szczegóły wkrótce.

Zapraszamy na ekspozycję do Tomaszowic.

Wystawa czynna w godzinach otwarcia Dworu. Zapraszamy!

Prosimy nie wchodzić na eksponaty. Nie ma również możliwości zwiedzania ich wnętrz.

Przekaż 1% podatku dla Muzeum Ratownictwa w Krakowie

Rozpoczyna się kolejny rok, kolejny raz prosimy o wsparcie w postaci 1% Waszego podatku. Pamiętajcie o Nas, przekażcie niezdecydowanym, RAZEM możemy więcej.

Legendarna autodrabina IFA W50L w muzeum

Decyzją Świętokrzyskiego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej w Kielcach do zbiorów naszego muzeum został przekazany pojazd specjalny autodrabina IFA W50L.

Jest to jedna z legend pożarnictwa używana przez jednostki w całej Polsce w okresie PRL-u.

Dar Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa w Warszawie

Goleń do śmigłowca PZL W3 Sokół to pomoc Instytutu Lotnictwa w renowacji egzemplarza ze zbiorów naszego muzeum.

Dziękujemy dyrekcji oraz pracownikom zaangażowanym w ten projekt.

95 lat lotniczego pogotowia ratunkowego w Małopolsce

Na początku 1927 roku, rozkazem dowódcy 2-go Pułku Lotniczego, powstało krakowskie lotnictwo sanitarne. W listopadzie tego samego roku do służby wszedł pierwszy samolot Hanriot H-28S.

W 1962 roku dyżur w Krakowie rozpoczął pierwszy śmigłowiec sanitarny – SM-1 (SP-SAE). W 1963 roku pierwszy lat poleciał również na akcję ratowniczą w Tatry.

Pod koniec lat 90., dokładnie 1 listopada 1997 roku uruchomiono pierwszy profesjonalny Lotniczy Zespół Reanimacyjny.

Pomoc dla Ukrainy

Aktualne informacje jak pomagać potrzebującym:

https://www.malopolska.pl/pomoc-dla-ukrainy

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia

40 rocznica wprowadzenia Stanu Wojennego

Dzisiaj na Małym Rynku w Krakowie można zobaczyć nasze milicyjne pojazdy.

Na wystawie rocznicowej przygotowanej we współpracy z Łukasz Kmita – Wojewoda Małopolski Instytut Pamięci Narodowej w Krakowie i małopolską Solidarnością, można też zobaczyć archiwalne fotografie z pojazdami aparatu represji PRL.

Zorganizowano również specjalną grę miejską utrwalającą wśród młodych ludzi ten straszny czas.

Przy okazji promujemy akcję szczepień przeciwko Covid-19. To niezwykle ważne, by tą współczesną walkę z niewidzialnym wrogiem wygrać.

O wystawie w mediach:

  • https://krakow.ipn.gov.pl/pl4/aktualnosci/155522,40-rocznica-wprowadzenia-stanu-wojennego-Uroczystosci-wystawy-konferencje-gry-mi.html
  • https://www.krakow.pl/aktualnosci/255505,29,komunikat,40__rocznica_wprowadzenia_stanu_wojennego.html
  • https://krakow.tvp.pl/57426098/obchody-40-rocznicy-wprowadzenia-stanu-wojennego
  • https://krakow.wyborcza.pl/krakow/5,44425,27909111.html
  • https://www.radiokrakow.pl/aktualnosci/40-rocznica-wprowadzenia-stanu-wojennego
  • https://www.youtube.com/watch?v=he8VlIjCDcI
  • https://krakow.tvp.pl/57426098/obchody-40-rocznicy-wprowadzenia-stanu-wojennego
  • https://krakow.gosc.pl/gal/spis/7269204.Obchody-40-rocznicy-ogloszenia-stanu-wojennego-w-Krakowie-cz-1
  • https://glos24.pl/krakow-uczczono-40-rocznice-stanu-wojennego-zdjecia
  • https://naszkrakow.com.pl/2021/12/14/krakow-obchody-40-rocznicy-wprowadzenia-stanu-wojennego/
  • https://gazetakrakowska.pl/krakow-na-malym-rynku-zainaugurowano-obchody-40-rocznicy-wprowadzenia-stanu-wojennego-zdjecia/ar/c1-15950317
  • https://dziennikpolski24.pl/ciemna-i-zimna-noc-stanu-wojennego-krakow-w-40-rocznice-pamietnego-13-grudnia-1981-roku/ar/c1-15951327
  • http://patriotycznykrakow.pl/index.php/2021/12/13/40-rocznica-wprowadzenia-stanu-wojennego/
  • https://lifeinkrakow.pl/galerie/w-miescie/1342,orla-wron-a-nie-pokona-rocznica-stanu-wojennego-w-krakowie

Sukces akcji szczepień w Szycach!

Wzięliśmy udział w Kiermaszu Świątecznym w Szycach, zorganizowanym przez Gminę Wielka Wieś. Aktywnie promowaliśmy szczepienia przeciwko Covid-19, zorganizowane wspólnie z Centrum Medycznym Szyce.

Przez 4 godziny akcji zaszczepiło się 60 osób! Wielu zapoznało się z zabytkowymi karetkami i sprzętem, a nasz ratownik medyczny opowiadał o pracy i ciężkiej walce w czasie pandemii oraz jak ważne są szczepienia.

Zapraszaliśmy też do odwiedzenia naszych wystaw w Tomaszowicach m.in. 130 lat pogotowia ratunkowego w Małopolsce. Jest to projekt współfinansowany ze środków Województwa Małopolskiego.

#szczepimysie

Andrzej Machalica ze srebrnym medalem za Zasługi dla Województwa Małopolskiego

Nasz kolega, współzałożyciel muzeum, został odznaczony srebrnym medalem za Zasługi dla Województwa Małopolskiego. Odznaczenie, podczas uroczystej gali Święta Małopolski, wręczył mu Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Jan Tadeusz Duda Przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego, oraz radny województwa Jacek Krupa.

To ogromne wyróżnienie również dla naszego muzeum i docenienie społecznej pracy na rzecz pielęgnowania tradycji i historii ratownictwa.

Andrzej Machalica pracuje nieprzerwanie w ratownictwie na terenie Małopolski od 1983 roku. Lekarz specjalista chirurg medycyny ratunkowej w Krakowskim Pogotowiu Ratunkowym, Zespole Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie, Lotniczym Zespole Reanimacyjnym, Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym i wielu małopolskich szpitalach w Krakowie, Olkuszu i Oświęcimiu. Był odpowiedzialny za organizację i poprawne funkcjonowanie Lotniczego Zespołu Reanimacyjnego w 1997 roku – pierwszego takiego w Polsce. Brał udział w zabezpieczeniach wizyt w Małopolsce Papieża Jana Pawła II. Od 38 lat służy potrzebującym i chorym mieszkańcom Małopolski.

Fot. UMWM, Gość Niedzielny.

25 lat Sekcji Lotnictwa Policyjnego w Krakowie

13 listopada 2021 roku minęła 25 rocznica przylotu ze Świdnika śmigłowca PZL Kania. Tak rozpoczęła działalność SLP w Krakowie. Obecnie śmigłowiec PZL Kania o znakach SN-52XP znajduje się w naszym muzeum, na ekspozycji w Tomaszowicach.

Fot. Jan Zemła, Stanisław Guzik.

Podsumowanie programu „Polskie barwy narodowe w ratownictwie na przestrzeni wieków”

W ramach programu przygotowaliśmy historyczno-edukacyjną wystawę dostępną dla zwiedzających w Tomaszowicach. W uroczystym otwarciu wziął udział Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita, władze Gminy Wielka Wieś, gospodarz Dworu w Tomaszowicach Ziyad Raoof oraz Michał Masłowski – Naczelnik Wydziału Edukacji Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie.

Projekt był współfinansowany ze środków Województwa Małopolskiego.

Dzięki przekazanym środkom zakupiliśmy specjalną halę namiotową w barwach narodowych, w której zlokalizowano wystawę ratowniczego sprzętu.

Zorganizowaliśmy też konkurs pt. „Historia i dzieje polskiej szachownicy i symboli narodowych używanych w ratownictwie”, a także rozpowszechniliśmy materiały promujące polskie symbole narodowe w postaci flag Polski – odblaskowych naklejek z polskimi barwami narodowymi, a przy okazji poprawiające bezpieczeństwo na drogach.

W programie wzięły udział dzieci i młodzież na następujących szkół i przedszkoli z Małopolski:

  • Szkoła Podstawowa z Modlnicy, gm. Wielka Wieś, pow. krakowski
  • Przedszkole „Pan Samochodzik” z Krakowa, gm. Kraków, pow. Kraków
  • Publiczna Szkoła Podstawowa w Zaborowie, gm. Szczurowa, pow. brzeski
  • Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Brzesku, gm. Brzesko, pow. brzeski
  • Szkoła Podstawowa z Modlniczki, gm. Wielka Wieś, pow. krakowski
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kościelisku, gm. Kościelisko, pow. tatrzański
  • Publiczna Szkoła Podstawowa w Strzelcach Wielkich, gm. Szczurowa, pow. brzeski
  • Szkoła Podstawowa w Sławkowicach, gm. Biskupice, pow. wielicki
  • Szkoła Podstawowa w Zielonkach, gm. Zielonki, pow. krakowski
  • Zespół Szkół Nr 1 w Bochni, gm. Bochnia, pow. bocheński
  • Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie, gm. Kraków, pow. Kraków

Ogłoszenie wyników konkursu plastycznego „Polskie barwy narodowe w ratownictwie na przestrzeni wieków”

Spośród nadesłanych prac plastycznych z małopolskich szkół komisja konkursowa wybrała najlepsze:

I miejsce – Liliana Hanek klasa 1a ze Szkoły Podstawowej w Szczurowej

II miejsce – Oliwia Serafin klasa 2 ze Szkoły Podstawowej w Sławkowicach

III miejsce – Konrad Matejas klasa 2e ze Szkoły Podstawowej w Modlniczce.

Wyróżnienia – Marianna Gawenda ze Szkoły Podstawowej w Brzesku, Dominika Woda ze Szkoły Podstawowej ze Szkoły Podstawowej w Szczurowej, Roksana Romanowska ze Szkoły Podstawowej ze Szczurowej i Wiktoria Młynarczyk ze Szkoły Podstawowej w Strzelcach Wielkich.

Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom i laureatom!

Angielski Dennis RS 135 „Fleur” – dar OSP w Tymbarku

Niezwykły angielski wóz strażacki marki Dennis RS 135 trafił do naszego muzeum. Samochód Dennis – „Fleur” to dar z 1998 roku partnerskiego miasta Whaley Bridge dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Tymbarku.

Samochód został nazwany „Fleur”- imieniem kobiety – strażaka, która oddała swoje życie ratując dziecko.

Dziękujemy druhom z OSP Tymbark za ten piękny i unikatowy dar. Kto oglądał serial „Strażak Sam” na pewno go rozpozna.

Jelcz 316 z Cieszyna w Muzeum

Zbiory naszego muzeum powiększyły się o pojazd pożarniczy proszkowy Jelcz 316 w zabudowie Total.

Pojazd wyprodukowano w 1973 roku i służył dotychczas w Cieszynie. Został przekazany decyzją Śląskiego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej.

Relacja z uroczystego otwarcia dwóch wystaw: „Polskie barwy w ratownictwie na przestrzeni wieków” i „130 lat pogotowia ratunkowego w Małopolsce”

Są to projekty współfinansowane ze środków Województwa Małopolskiego.

Obecny był Wojewoda Małopolski Łukasz Kmita, władze Gminy Wielka Wieś, gospodarz Dworu w Tomaszowicach Ziyad Raoof oraz Michał Masłowski – Naczelnik Wydziału Edukacji Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie.

Podczas wydarzenia odbył się również konkurs dla dzieci pt. „Historia i dzieje polskiej szachownicy i symboli narodowych używanych w ratownictwie”. Wzięły w nim udział dzieci ze Szkoły Podstawowej z Modlnicy i Modlniczki. Rozpowszechniano też materiały promujące polskie symbole narodowe w postaci flag Polski – odblaskowych naklejek promujących polskie barwy narodowe, a przy okazji poprawiających bezpieczeństwo na drogach.

Autodrabina Magirus DL30H – dar ArcelorMittal Poland

Dzisiaj do zbiorów naszego muzeum trafiła autodrabina Magirus DL30H wyprodukowana w 1976 roku. Jest to jeden z niewielu egzemplarzy dostarczonych do Polski. Pozostałe służyły m.in. w Łodzi, Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Szczecinie, Jastrzębiu-Zdroju i właśnie w Hucie Katowice.

Magirusa przekazała firma ArcelorMittal Poland, za co serdecznie dziękujemy!

W dzisiejszej akcji transportu wspierali nas przyjaciele ze Śląskiej Fundacji Pasjonatów Techniki Militarnej „Garnizon Górnośląski”. Pojazd po koniecznych pracach przygotowawczych wróci do sprawności.

Hydromil 1 w naszych zbiorach

Do zbiorów naszego muzeum trafił pojazd niezwykły, a przy tym o wyjątkowo „bujnej” historii – Armatka wodna Hydromil I na podwoziu Star 29 z 1978 roku. Zabudowę wykonała Fabryka Samochodów Specjalizowanych „Polmo-SHL” w Kielcach.

Pojazdy tego typu używane były w mrocznych czasach PRL-u przez Zmotoryzowane Odwody Milicji Obywatelskiej – ZOMO.Po zakończeniu tej „służby” trafiały do jednostek OSP.

Ten konkretny egzemplarz do zbiorów przekazała OSP Młodowice, woj. podkarpackie.

Niestety nie zachowała się oryginalna wieżyczka. Może ktoś, gdzieś ma wiedzę o istnieniu takiego specjalnego wyposażenia.

Konkurs plastyczny „Polskie barwy narodowe w ratownictwie na przestrzeni wieków” – zgłoszenia.

Przedłużamy termin zgłoszeń do konkursu plastycznego pn. „Polskie barwy narodowe w ratownictwie na przestrzeni wieków” do 22.10.2021 roku.

Podpisane prace plastyczne (skan, zdjęcie) można przesłać drogą mailową na adres: itvmnh@gmail.com oraz tradycyjnie: Warsztaty filmowe Szkoła Podstawowa nr 101, os. Jagiellońskie 9, 31-836 Kraków.

Zapraszamy do udziału małopolskie szkoły i przedszkola. Udział w konkursie jest całkowicie bezpłatny.

Zachęcamy również do odwiedzin wystawy o tym samym tytule zlokalizowanej w Tomaszowicach.

Oficjalnie otwarcie dwóch wystaw: „Polskie barwy w ratownictwie na przestrzeni wieków” i „130 lat pogotowia ratunkowego w Małopolsce”

Projekty współfinansowane ze środków Województwa Małopolskiego są dostępne dla odwiedzających.

Dziękujemy za obecność, wsparcie i miłe słowa Panu Wojewodzie Małopolskiemu Łukaszowi Kmicie, władzom Gminy Wielka Wieś gospodarzowi Dworu w Tomaszowicach Panu Ziyad Raoof oraz Naczelnikowi Wydziału Edukacji Instytutu Pamięci Narodowej w Krakowie Panu Michałowi Masłowskiemu.

Podczas wydarzenia odbył się również konkurs dla dzieci pt. „Historia i dzieje polskiej szachownicy i symboli narodowych używanych w ratownictwie”. Wzięły w nim udział dzieci ze Szkoły Podstawowej z Modlnicy i Modlniczki.

27 rocznica katastrofy Sokoła w Dolinie Olczyskiej w Tatrach

Piloci Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie: Bogusław Arendarczyk i Janusz Rybicki.

Ratownicy Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego: Janusz Kubica i Stanisław Mateja.

Zginęli nie pytając komu bije dzwon… Cześć ich pamięci!

Zdj. Piotr Suski, krótko przed katastrofą.

Wystawa jubileuszowa 50 lat śmigłowców Mi-2 w ratownictwie

W piątek, 6 sierpnia w Tomaszowicach uroczyście otwarto jubileuszową wystawę „50 lat śmigłowców Mi-2 w ratownictwie”. W wydarzeniu wzięli udział m.in. przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Muzeum Ratownictwa w Krakowie, Gminy Wielka Wieś, strażacy, ratownicy i lotnicy, dyplomaci i mieszkańcy Tomaszowic.

Jubileuszowa wystawa 50 lat śmigłowców Mi-2 w ratownictwie przybliża odwiedzającym historię tej lotniczej legendy. Można zobaczyć odrestaurowany ratowniczy śmigłowiec PZL Mi-2, służący niegdyś ratownikom w Krakowie i w Tatrach, a także policyjną maszynę PZL Kania. Jest to wersja rozwojowa Mi-2 opracowana w zakładach PZL-Świdnik, wyprodukowana tylko w dziewiętnastu egzemplarzach.

Natomiast na planszach, które znajdują się na wystawie, umieszczono archiwalne zdjęcia i rysunki poszczególnych wersji ratowniczych Mi-2, cywilnych i wojskowych, używanych m.in. w Tatrach i nad Bałtykiem.

Wstęp na wystawę w pięknym otoczeniu zabytkowego Dworu w Tomaszowicach jest wolny.

Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Źródło: UMWM

Renowacja Mi-2 SP-ZXU https://youtu.be/Jl1JGf8eV-o

Zapraszamy na wystawę!

Jubileuszowa wystawa 50 lat śmigłowców Mi-2 w ratownictwie przybliży odwiedzającym historię tej lotniczej legendy.

Będzie można zobaczyć odrestaurowany ratowniczy śmigłowiec PZL Mi-2 i policyjny PZL Kania.

Wstęp wolny.

Wirtualne zwiedzanie: https://youtu.be/MqOuVbvlsdI

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Do naszego zbioru polskich pojazdów pożarniczych dołączył unikatowy Jelcz 315M Rosenbauer Minimax P3000, wyprodukowany w 1976 roku.

Zalicza się on do kategorii średnich samochodów gaśniczych proszkowych. Co ciekawe, jest to efekt romansu polskiego przemysłu motoryzacyjnego z czasów epoki Gierka z zachodnimi koncernami. Zabudowę specjalistyczną w tym przypadku wykonała austriacka firma Rosenbauer, a w latach 1974-77 dostarczono do Polski zaledwie 15 egzemplarzy.

Jest to dar ArcelorMittal Poland, a służył w zakładzie Zdzieszowice.

Części do muzealnych śmigłowców od Leonardo PZL-Świdnik

Serdeczne podziękowania dla zarządu i pracowników PZL-Świdnik za przekazane części do naszych muzealnych śmigłowców. To początek współpracy z polskim producentem śmigłowców, który w tym roku obchodzi jubileusz 70-lecia.

Nowe karetki w Muzeum. Jest to dar Wojewódzkiego Szpitala im. Św. Ojca Pio w Przemyślu.

Serdeczne podziękowania dla dyrekcji i pracowników Szpitala, oraz Zarządu Województwa Podkarpackiego.

Ambulanse mają ciekawą historię dla ratownictwa ziemi przemyskiej i są przykładem dobroczynności mieszkańców.

Ambulans „Dzieciątka Jezus” Volkswagen T4 został zakupiony w ramach akcji „Kolęda na szpital” zorganizowanej przez Caritas Archidiecezji Przemyskiej a koordynatorem był ks. prałat Tadeusz Biały.

Karetka „RN” w zabudowie AMZ-KUTNO została podarowana dla Miasto Przemyśl przez WOŚP Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy.

Pożarniczy Żuk A15 z 1976 roku w Muzeum! Dziękujemy Panu Norbertowi z Białegostoku za piękny dar!

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia

Jelcz 325 „Proszek” w Muzeum

Kolejny unikatowy pojazd pożarniczy trafił do naszych zbiorów. Tym razem to gasniczy Jelcz 325 wyprodukowany w 1985 roku, przekazany decyzją Małopolskiego Komendanta Państwowej Straży Pożarnej.

Miło nam poinformować o podjęciu oficjalnej współpracy ze Szkołą Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Zakłada ona min. współdziałanie obu podmiotów i ma charakter strategiczny w zakresie upowszechniania statutowo określonych działań. W tym roku Szkoła obchodzi jubileusz 60-lecia, tym bardziej jest to dobry czas na podjęcie troski o zabezpieczenie dziedzictwa technicznego i kulturowego, w szczególności historii straży pożarnej.

Pożarniczy Lublin 3322 w Muzeum!

Do legend polskiej motoryzacji w naszych zbiorach dołączył Lublin 3322 przekazany przez Ochotniczą Straż Pożarną w Krakowie-Bieżanowie. Lubliny pod koniec lat 90. zostały w wielu jednostkach straży naturalnym następcą zasłużonych ale i wysłużonych Żuków.

Pojazd elektryczny WNA 1320 w Muzeum!

Legendarny wózek akumulatorowy z czasów PRL-u WNA 1320 użytkowany jako pomocniczy min. przez wiele jednostek ratowniczych i placówek służby zdrowia został przekazany przez Zakłady Automatyki „POLNA” S.A. w Przemyślu. Dziękujemy!

PZL Mi-2 SP-ZXU w Muzeum!

Miło nam poinformować o podjęciu współpracy z Politechniką Śląską w zakresie dbałości o zabytki techniki, której efektem jest nowy eksponat lotniczy – kadłub śmigłowca PZL Mi-2 zarejestrowany ze znakami SP-ZXU.

Oficjalna prezentacja nastąpi po przeprowadzonych pracach kompletacyjnych, po czym trafi na naszą ekspozycję.

Egzemplarz z numerem seryjnym 515832108 został wyprodukowany w 1979 roku i dostarczony do Zespołu Lotnictwa Sanitarnego w Krakowie w standardzie dwusteru z możliwością przeprowadzenia szkoleń. Dyżurował min. w bazie w Zakopanem i był wykorzystywany do działań ratowniczych dla Grupa Podhalańska GOPR i Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe – TOPR . Od listopada 1997 roku w Lotniczym Zespole Reanimacyjnym w Krakowie, a w 2000 roku trafił do Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Został zmodernizowany to standardu Mi-2 Plus i latał w wielu bazach LPR w Polsce.

Poszukujemy brakujących części do Mi-2 potrzebnych do renowacji. Z góry dziękujemy za każdą pomoc!

#ambulans #ambulance #karetka #sanitarka #pogotowieratunkowe #wkts #muzeumratownictwa #lotnictwosanitarne #lotniczepogotowieratunkowe #mi2 #sp_zxu

Toyota Hiace w Muzeum!

Terenowy pojazd pożarniczy przekazała do naszego muzeum OSP Przewóz 🚒. Egzemplarz ten ma ciekawą historię służby, wyprodukowany w 1987 roku dla straży pożarnej w austriackim Innsbrucku. W 2004 roku został podarowany krakowskiej straży i rozpoczął służbę w Jednostce Ratowniczo-Gaśnicza nr 4 w Krakowie jako lekki pojazd ratownictwa wodnego. W latach 2016-20 na wyposażeniu OSP Przewóz, gdzie zastąpił go nowy Mercedes Sprinter.

W ubiegły czwartek (20.08.2020 r.) odbyła się w Tomaszowicach uroczystość podpisania listu intencyjnego o współpracy między naszym muzeum,

W ubiegły czwartek podpisaliśmy list intencyjny dotyczący współpracy Muzeum Ratownictwa w Krakowie z Dwór w Tomaszowicach, Gmina Wielka Wieś i Gminnym Ośrodkiem Kultury i Sportu w Wielkiej Wsi GOKIS. Wśród realizowanych przez siebie zadań w zakresie upowszechniania i promocji kultury, tradycji, historii oraz edukacji dostrzegamy wspólne cele, w osiągnięciu których może nam pomóc nawiązanie bezpośredniej współpracy i wymiana doświadczeń.Dziękujemy również za przybycie Sołtysa Tomaszowic i Prezesa OSP Tomaszowice.

#muzeumratownictwa #dwortomaszowice #wielkawies #gminawielkawies